Wat is het oudste atheïstisch geschrift?

Ik doel op een geschrift met de betekenis/kracht van het oude testament, maar dan zonder geloof in een opperwezen. Dus niet zozeer een anti-god geschrift, maar een alternatieve levensovertuiging, zonder opperwezen.
De term atheïstisch is hier misschien niet zo goed gekozen, maar ik ken even geen betere term.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er is een oude tekst van de Griekse filosoof xenophanes gevonden waarin hij eigenlijk verteld dat goden een verzinsel zijn van de mens. Het passage (sorry voor het engels)

Ethiopians say that their gods are flat-nosed and dark
Thracians that theirs are blue-eyed and red-haired

If oxen and horses and lions had hands
and were able to draw with their hands and do the same things as men,
horses would draw the shapes of gods to look like horses
and oxen to look like oxen, and each would make the gods' bodies have the same shape as they themselves have
(kort vertaald als dieren menselijke trekken hebben dan zagen hun goden er als dieren uit)

Al is het onduidelijk of dit echt een atheïstisch geschrift is. Hij lijkt in een andere passage namelijk een monotheïstisch geloof te uiten. Sommige mensen zien dit als het eerste atheïstische werk. Anderen de ethica van Spinoza als het eerste atheïstische werk en weer anderen denken simpelweg the origin of species. Ik vind persoonlijk het citaat van mij de beste kanshebber
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Volgens Xenophanes kan er maar één hoogste wezen bestaan: een alomtegenwoordige god, die identiek is met de wereld" (wiki)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is een interpretatie er van inderdaad ;-)
De Kama-sutra