Hoeveel goud (puur) zit er op de goude koets?

een jaar geleden
1.7K
ronron1212
een jaar geleden
de bouw van de Gouden Koets. Het rijtuig is gemaakt van Javaans teakhout. Dit hout is deels beschilderd, deels verguld met bladgoud. Aan dit bladgoud heeft de koets zijn naam te danken.
SimonV
een jaar geleden
Indicatie: de afmetingen van de Gouden Koets zijn ongeveer 2,80 meter breed, 3,75 meter hoog en 8,50 meter lang. De oppervlakte van de buitenkant van de koets kan niet nauwkeurig worden berekend omdat de koets niet volledig plat is en er veel reliëf is van het houtsnijwerk en beeldhouwwerk.
Voor een vierkante meter bladgoud is ongeveer 1 gram goud nodig.

Antwoorden (2)

Er zit ongeveer 11.000 kilo puur goud op de goude koets. Het goud is verwerkt in verschillende versieringen, zoals de leeuwen, de wielen en de versieringen op de koets.
9 maanden geleden
Het rijtuig is versierd met verguld houtsnijwerk en ornamenten, wat betekent dat het houten onderdelen heeft die zijn bedekt met een dunne laag bladgoud (vergulding). Het is geen massief gouden voertuig, en daarom is het moeilijk om een exacte hoeveelheid puur goud eraan toe te wijzen. De waarde en betekenis van de Gouden Koets liggen voornamelijk in zijn historische en symbolische waarde voor Nederland.
7 maanden geleden