Piramides werden gebouwd als bouwwerken om de farao te begraven en te begeleiden op zijn laatste reis.

Ook in andere culturen werden piramides gebouwd om koningen in te begraven, bijvoorbeeld in Mexico.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens archeologen hebben zowel de bouw als ligging te maken met elementen die te maken hebben met de verering van de zonnegod.

Toegevoegd na 4 minuten:
zie ook de engelse documentaire in de video.

Toegevoegd na 7 minuten:
Museumkennis geeft de volgende samenvatting:

"Het woord piramide komt uit het Grieks: puramidos. Dit is een soort koek van tarwemeel met een driehoekige vorm. De piramiden werden voor de koningen aangelegd als graf. Twee betekenissen worden eraan gegeven. Als eerste werd de piramide door de oude Egyptenaren gezien als een trap naar de hemel, een soort toegang naar het hiernamaals. Ten tweede werd hij gezien als een afbeelding van de oerheuvel van waaruit alle leven was ontstaan. De heuvel was ook een symbool voor de overgang van het rijk van de levenden naar het hiernamaals: elke dag zal de koning opnieuw worden geboren op de oerheuvel. Vanaf het begin waren de piramiden georiënteerd op het noorden, gericht op de poolster. Omdat de poolster nooit uit de hemel verdwijnt, wilde de koning daar naar toe. Vanaf de 4e dynastie (2575-2465 v.Chr.) werd het oosten als oriëntatiepunt belangrijker door de toenemende invloed van de zonneverering. De dodentempels die bij het piramidecomplex hoorden, lagen aan de oostkant zodat de priesters naar het westen liepen waar de zon onder ging. Volgens de nieuwe opvattingen was dat de plaats waar de koning na zijn dood naar toe zou gaan. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie en verhelderende uitleg. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist maar er was nog iets dat de Egyptenaren dachten,wat was dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht de farao als hij naar het hiernamaals ging gaan??

Andere antwoorden (2)

Piramides waren voornamelijk graftombes voor farao's in het oude Egypte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
piramides weden door een farao gemaakt ver voor zijn dood om zichzelf erin te begraven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zichzelf erin begraven??? Hmmm... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Romer, Piramides werden voor een farao gemaakt en niet door de farao zelf. Doordat de bouw zo lang duurde werd er al tijdens zijn leven mee begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+