Op welk materiaal schreven de Romeinen?

Was dit al papier of gebruikte men ander materiaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Dit komt uit 'geschiedenis voor kinderen', dus dat moet
voor jou en mij ook te begrijpen zijn. ;-)

"De Romeinen hadden een schrift dat erg leek op dat van de Grieken. Er werd geschreven met een stylus. Het is een soort houten pen met een scherpe kant en een stompe kant. Met de scherpe kant schreef men in een waslaagje, met de stompe kant kon men het weer uitvegen.

Wetten en belangrijke dingen schreef men op papyrus. Papyrus was erg duur. Als je het schrijven oefende, moest je oefenen op een houten plankje. Daar zat een zacht laagje overheen. (Dat was een waslaagje)
Hiernaast staat het Romeinse alfabet. Je ziet dat de letters al aardig op onze letters lijken. Veel woorden die we nu gebruiken, komen ook uit het Latijn. Latijn was de taal die de Romeinen spraken."

In de link valt meer interessants te lezen en te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De jongens schreven met "inkt" op houten plankjes, of op papyrus of perkament.