Waarom tellen wij nu pas het jaar 2018 als de wereld miljoenen jaren bestaat?

De wereld bestaat ruim 70 miljoen jaar. de mensen leven ook ruim 5000 jaar voor christus. Hoe kan het dat wij nu pas gaan tellen en bij het jaar 2018 zijn? hoort het dan niet iets van het jaar 70 miljoen 18 te zijn ? of is dit nu een stomme vraag?
de wereld bestaat toch niet 2018 jaar. maar 70 miljoen jaar.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"de wereld bestaat toch niet 2018 jaar. maar 70 miljoen jaar."
We tellen toch niet de leeftijd van de aarde elk jaar? En buiten de geboorte van Jezus noteert 70.000.000 niet zo lekker op een kalender. We zouden zelfs morgen met z'n allen kunnen afspreken om bij 2020 weer bij 0 te beginnen?
kierkegaard47
6 jaar geleden
Overigens meende ik begrepen te hebben dat men denkt dat de leeftijd van de aarde rond de 4.5 miljard jaar ligt, wat nog een aanzienlijk stukje ouder is dan de 70 miljoen die hier genoemd wordt, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De wereld bestaat al veel langer dan 70 miljoen jaar. De mens bestaat ook al enkele honderdduizende jaren, als je de homo sapiens bedoelt bestaat die ook al tienduizende jaren. Er zijn dan ook verschillende jaartellingen en deze jaartelling is de Christelijke jaartelling die werd uitgekozen omdat Jezus Christus 2018 jaar geleden geleefd zou hebben. Met de leeftijd van de aarde heeft deze jaartelling niets te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iedereens: Daarom stel ik die vraag ook hoe dat zit. dat de wereld langer bestaat als 70 miljoen snap ik maar ter zijde dat mensen weten wat ik er mee bedoel. maar jou antwoord klinkt niet verkeerd voor 2018 jaar geleden dat toen jezus geleefd heeft. vind ik een goede antwoord. kort krachtig helder.
Erna55
6 jaar geleden
Er zijn verschillende jaartellingen.
De christelijke notatie 2018 AD staat voor 2018 anno Domini ,na Christus.

Antwoorden (1)

De christelijke jaartelling is na de Middeleeuwen door de Europese expansie van lieverlee gemeengoed geworden in de gehele wereld, al hanteren bepaalde volkeren of religies naast de christelijke jaartelling ook nog hun eigen jaartelling:

Maçonnieke jaartelling, vanaf 4000 v.Chr.
Joodse jaartelling, vanaf 3761 v.Chr., met tegenwoordig jaren van gemiddeld 365 170177/689472 = 365,2468 dagen
Chinese jaartelling, vanaf 2697 v.Chr.
Boeddhistische jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
Thaise jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
Seleucidische jaartelling, vanaf 312 v.Chr.
Ethiopische jaartelling, vanaf 8 n.Chr.
Diocletiaanse jaartelling, vanaf 284 n.Chr.
Islamitische jaartelling, vanaf 622 n.Chr., met jaren van ongeveer 354 dagen
fremar