Ik wil me verdiepen in Filosofie. Waar kan ik het beste beginnen?

En met welke filosoof kan ik het beste beginnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
20.2K

Antwoorden (8)

Begin bij het begin van de filosofie. Het boek 'De wereld van Sofie' kan je lezen. Misschien heel cliché, maar dat is wel goed om mee te beginnen, en wat ook handig is, daar staat ook de volgorde in die je zou kunnen aanhouden als je na het boek met de echte filosofie begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is misschien te beginnen met een boek dat een inleiding in de filofie geeft. Vb Kernthema's van de filosofie, Boom, Amsterdam M. van Hees , E. de Jonge, L. Nauta (red.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld van Sofie. Dat is een boek. Geeft een goed introductie in de westerse filosofie. Als je dat uit hebt kan je door gaan met De geschiedenis van de filosofie van Hans Joachim Storig. Mooie start lijkt me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, +1
u zou kunnen beginnen met het lezen van het boek "Filosofie voor beginners" van Donald Palmer:
Filosofie voor beginners wil op een uitermate originele wijze de leek wegwijs maken in de filosofie, een terrein dat veel mensen direct geneigd zijn als 'moeilijk' te bestempelen. Filosofie voor beginners verklaart en illustreert-het boek bevat zo'n driehonderd originele tekeningen van de auteur- moeilijke filosofische begrippen op een manier die ze toegankelijk maakt voor degene die weinig of niets van filosofie afweet. De tekeningen hebben een cartoonachtig karakter en zijn juist daardoor een goede hulp bij het verhelderen van complexe filosofische begrippen en theorieën.
Filosofie voor beginners geeft een beknopte inleiding in de filosofie. Het begint bij de oude Grieken en schetst de verdere geschiedenis van de filosofie tot en met de behandeling van eigentijdse filosofen.
Een docent filosofie over dit boek:
'Zo kan dit boek de leemten vullen in de bibliotheken van het voortgezet onderwijs, maar ook in de boekenkasten van tieners en volwassenen.'
13 jaar geleden
Er zijn hele goede/leuke boeken waar overzichten in staan met de filosofierichtingen en filosofen: Bron 1.
Ook zijn er wel eens bij Volksuniversiteiten cursussen te volgen: Bron 2.
Ook zijn er misschien thuisstudiebedrijven waar een cursus filosofie te volgen is: Bron 3 en 4.
En als je het echt serieus wil aanpakken kan je altijd nog bij de Open Universiteit: Bron 5.
Je hebt een maandblad Filosofie:
http://www.filosofiemagazine.nl/
Of aan de universiteit, bijvoorbeeld bij de RU:
http://www.ru.nl/filosofie/
Of de internationale school voor wijsbegeerte:
http://www.isvw.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met Plato en loop de rij af.Dat is misschien het meest logische.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou nog één stapje verder achteruit moeten gaan. En de vraag stellen: heeft het wel zin om me te verdiepen in filosofie. Sorry dat ik het zo rechtuit moet zeggen maar het antwoord daarop is: nee. Filosofen zijn mensen wiens situatie dusdanig is (was) dat ze geen innerlijke rust vinden en dan allerlei theoriën en zingevingen trachten te geven aan het leven die nergens op slaan. Als een volwassene een gezonde relatie heeft, een dak boven zijn hoofd en voedsel, en zich creatief kan uitleven, dan houdt filosofie op te bestaan. Filosofie is in ieder geval niet de sleutel tot het leven. Maar om dan toch nog een concreet antwoord te geven op je vraag, zodat mijn antwoord niet verwijderd hoeft te worden: begin met de leer van Christus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De film Waking Life kijken :)