wat is het verschil tussen een "straat" en een "weg"?

Ik ben niet geinteresseerd in de uitleg van het woordenboek, maar in wat mensen gevoelsmatig een straat of een weg vinden. Voorbeelden zijn ook gewenst!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
11.6K

Antwoorden (18)

gevoelsmatig denk ik bij een straat meer aan een wegje in een buurt . tussen de huizen enzo.
een weg is groter en langer en daar is veel drukte met auto`s enzo.
( gevoelsmatig dan he)
14 jaar geleden
gevoelsmatig staan er voor mij huizen aan weerszijden van een straat.
bij een weg ligt dat anders, die kan zich door de polder slingeren.
14 jaar geleden
Een straat zie ik met huizen en een trottoir aan weerszijden. Een weg is voor mij een verharde rijbaan met minder of geen huizen daarlangs, eerder bedrijfsgebouwen. Een pad is erg smal, geen huizen er langs en niet of weinig verhard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een weg en een straat
de belgische radio 2 heeft hier het antwoord op gevonden
klik op de link en luister naar het antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook gevoelsmatig blijf ik erg hangen aan de oorspronkelijke betekenis: een straat moet voor mij bestraat zijn, dus met stenen geplaveid.

Een weg is voor mij een overkoepelende term. Een straat is een weg, en bijvoorbeeld een laan (daar staan bomen langs) is een weg. Een weg kan onverhard zijn of verhard, met stenen of asfalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de één eindigt de naam op het straatnaambordje op straat, en bij de ander eindigt dat op weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De straat is waar in woon, de weg is de route om bij mn straat te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En bij heeft een straat stenen op de grond, en een weg asfalt... gevoelsmatig dan he ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Gooi heb je de Huizerstraatweg, die gaat voornamelijk door het buitengebied.
Ook heb je in het Gooi, de Huizerweg, die gaat door de bebouwde kom.
Een straat is dus meestal een weg binnen de bebouwde kom, met erlangs huizen.
Een weg gaat meestal door het buitengebied.
Ik woon aan de Welleweg, deze loopt door de bebouwde kom en het buitengebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een straat is meestal in een woonwijk en aan beide zijden begrenst door huizen en is meestal met klinkers en weg is geasfalteerd en je hebt meestal 2 rijbanen voor verkeer
14 jaar geleden
Een straat is een weg met huizen aan weerskanten en met parkeerplaatsen(onvermijdelijk) en waar mensen wonen(logisch). Een weg daarentegen is eenstraat die van de ene naar de ander plaats leidt en waar niet per se huizen hoeven e staan.
Zo zou ik het willen verwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik aan een straat denk zie ik de bestrating, de verharde voetpaden, de straatlantaarns, de huizen,de parkeerproblemen, ik word gespannen.
Als ik aan een weg denk zie ik landschappen die zich aan weerszijden van de weg uitstrekken,ik zie bomen, rivieren, bergen, vijvers, meren,ik word rustig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn beleving heeft een straat klinkers, en staan er rijtjeshuizen, meestal aan beide kanten. Een straat ligt dus in een dorp of stad. In een straat kom je met een duidelijke bedoeling iemand die daar woont te bezoeken.

Een weg daarentegen kan wel huizen hebben, maar meestal geen rijtjeshuizen, maar villa's of grote boerderijen. Een weg heeft ook geen klinkers, maar is degelijk geasfalteerd, en leidt je duidelijk van A naar B. Je rijdt dus niet alleen op een weg om iemand die daar woont te bezoeken, maar ook om je van A naar B te laten leiden. Met andere woorden, dan ben je ook onderweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de meeste antwoorden heeft een straat voor mijn gevoel een harde bodem van keien, stenen of asfalt. Bij een weg denk ik meer aan een mogelijkheid om ergens te komen, waar het duidelijk is dat je die route kan nemen.
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een straat vind ik altijd dat die in het dorp, of stad zijn. een weg kan een zandweg of snelweg zijn, dat vind ik in elk geval geen in elk geval geen straten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is totaal geen verschil alleen de schrijf- en zegswijze zijn anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik denk aan straat denk ik aan een weg waar auto's kunnen rijden en met daar bij een stoep voor voetgangers.
bij weg denk ik direct aan een snelweg voor autovoertuigen alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij een straat denk ik vooral aan een straat in bijvoorbeeld een buurt, met huizen en voetpaden aan weerszijden als ik aan een weg denk denk ik vooral aan het deel van de straat dat bestemt is voor auto's (tussen de voetpaden in) ook kan voor mijn gevoel een weg de snelweg zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een weg laat een algemenere richting zien dan een straat. Een straat laat dus specifieker zien waar je weg moet eindigen (niet altijd dan). Net als een hoofdstuk en een bladzijde in een boek. Dat is mijn mening dan.