Ja. De Vries betekent “de Fries”. De naam van de provincie werd begin negentiende eeuw, in de tijd dat Napoleon het gebruik van achternamen verplicht stelde, dan ook gespeld als Vriesland.
Eigenlijk is het heel vreemd dat zoveel Friezen, wonende in Friesland tussen de andere Friezen, zich juist De Vries gingen noemen. Welk onderscheidend vermogen had die naam? Bij de Familienamenbank weten ze het ook niet. Daar wordt geopperd: "Het is opvallend dat deze naam ten tijde van de naamsaanneming onder het bewind van de Fransen in 1811-12 massaal door inwoners van Friesland is aangenomen. Een gebaar van regionaal bewustzijn of uit gemak?"
.
Verder zijn de woorden vries en fries etymologisch verwant. Ze zijn afkomstig van vriesen, vresen; vrêsen, fresen, friesen. Het verschil tussen f en v is in het Nederlands altijd zwak geweest.
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Opvallend is ook dat het aantal mensen dat De Vries heet ongeveer gelijk verdeeld is tussen inwoners van Friesland en inwoners in de rest van Nederland.
De gemeente/stad met de meeste mensen die De Vries heten is Amsterdam. Ook al voorafgaand aan de naamsaanneming 'emigreerden' Friezen vaak naar gebieden buiten Friesland.
Goeievraagstell
een jaar geleden
Ik had het eigenlijk niet over de naam 'De Vries' maar over het woord vries van vriezen (nul graden en lager)
Nee, 'vries/vriezen' heeft niets te maken met 'Fries'.
Vriezen = het heersen van vorst. De grondbetekenis is: prikkelen.
Fries houdt verband met of 1. 'vrij" of 2. "friseren" (krulhaar).
Bronnen: Van Dale / Etymologisch woordenboek.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Let op de hoofdletter. Met Fries wordt niet vrij of friseren bedoeld, maar iemand uit Friesland.
SentWierda
een jaar geleden
Het is verraderlijk. Mijn antwoord gaat over Fries, met een hoofdletter (= herkomst: vrij of friseren).
Daarnaast bestaat het woord fries, zonder hoofdletter, Maar daar gaan zowel vraag als antwoord niet over. Overigens: fries (zonder hoofdletter) is waarschijnlijk afgeleid van het Latijnse woord phrygium (= uit Frygië afkomstig).
tinus1969
een jaar geleden
Wiktionary geeft vergelijkbare etymologie:
https://en.m.wiktionary.org/wiki/freeze https://en.m.wiktionary.org/wiki/Frisii#Latin
Ja, het woord 'Fries' is etymologisch verwant aan 'vries'. Beide woorden zijn afgeleid van het Germaanse woord 'frisa', wat 'vrij' betekent.
9 maanden geleden
LeonardN
9 maanden geleden
"Beide woorden zijn afgeleid van het Germaanse woord 'frisa', wat 'vrij' betekent."
Voor vries/vriezen kan ik dat niet vinden.