Schoenen of klompen waren vroeger niet geschikt om te rennen.
Als je snel weg wilde vluchten, deed je dat op (dikke) sokken.
Daardoor is de uitspraak ‘een held op sokken’ ontstaan.
Een "held" die er zo snel mogelijk vandoor gaat, een lafaard dus.

Een andere uitdrukking voor een "held op sokken" is een pantoffelheld.
Het is iemand die het heldendom met de mond en thuis op sloffen uitdraagt. Een held die zijn huis niet verlaat om iets groots te doen is er een van het type: "veel geblaat en weinig wol".