Van waar komt de uitdrukking 'mijn dada ' vandaan ?

Ik was daarnet die uitdrukking aan het gebruiken ...in de zin van ...dit is niet mijn ding ...
Maar waarom die 'dada'? (Bel?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh?

Het beste antwoord

Het woord Dada is in 1916 in Zürich ontstaan in de anarchistische beweging in de kunst en literatuur;
de naam is afgeleid van het Franse dada = stokpaardje.'

Een stokpaardje is iets waar je steeds weer over praat.
Iets wat je raakt, iets wat echt "jouw ding" is.
Een geliefkoosd onderwerp.

Dada is ook:
1) Artistieke beweging (zie boven)
2) Kindergroet 3) Kunstrichting
4) Kunststroming 5) Martelares in bulgarije
6) Richting in de kunst
7) Woordje van klein kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kunststroming, dat is toch het 'dadaïsme'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is het: dadaïsme is een beweging in de beeldende kunst en de literatuur die ontstond in Zürich in 1916.
Men spreekt ook over anti kunst, omdat Dada de waarde van kunst ontkende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Stokpaardje in Franse kindertaal' : natùùrlijk ... had het moeten weten.
Maar vond het eerst niet in de woordenboek ,maar vannacht uiteindelijk toch http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/dada
In Nederland niet veel gebruikt?
Die kunststroming ken ik wel ,maar denk niet dat dààr een rechtstreeks verband mee is.
Méér met die kindertaal.... woon ook niet ver van de Franstalige wereld.
Bedankt +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, dat verband is er wel:
Dada kreeg in 1916 in Zuerich (Zwitserland) zijn naam, hoewel de omstandigheden -en de betekenis van de naam- nog steeds betwist worden. Richard Huelsenbeck, destijds een uit Duitsland uitgeweken jonge dichter, zegt dat hij en Hugo Ball het woord toevallig in een Duits-Frans woordenboek hebben ontdekt, en dat dit kleuterwoord (dat hobbelpaard betekent) "het primitieve, het begin bij nul, het nieuwe in onze kunst uitdrukt".

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet zeggen,dat ik het niet ken als Nederlandse uitdrukking. Het enige is, dat het misschien iets met dadaisme heeft te maken. Ook als je googelt op dada, krijg je voornamelijk Belgische sites te zien.