Waar komt de uitdrukking 'Christus te paard' vandaan?

Wat betekent het, waar komt het vandaan en is het wel een officiële uitdrukking omdat ik er zo weinig over kan vinden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
23K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
uitroep van verbazing (Haags) http://dehhaagh.punt.nl/content/2007/04/dat-zijn-van-die-woorden-de-opbrengst Variant: Jezus te paard http://forum.viva.nl/forum/kinderen/jezus-te-paard-wat-een-sneltreinvaart/list_messages/85130
erotisi
8 jaar geleden
Jezus kwam Jeruzalem binnen op een ezel dus als hij te paard was zal dat wel wat sneller zijn gegaan.
Ivana
8 jaar geleden
Rotterdamse variant: Paard in de kelder, hoge hoed op.
erotisi
8 jaar geleden
christus te paard ( als iemand iets heeeeeeeel erg doms doet) http://forum.viva.nl/forum/overig/jouw-favoriete-uitdrukkingen/list_messages/67330 Het lijkt er dus op dat de afbeelding van christus op een paard ook kan verwijzen naar iets doms of verkeerd omdat jezus op een ezel kwam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, Anoniem322 op dat forum kan nog meer vertellen en verzinnen. @Ivana, nog een Rotterdamse variant als je van verbazing van je stoel valt:
Koppie thee in de Maas en nog een sterk bakkie.
Ivana
8 jaar geleden
@JoanD'Arc Leuk, leuk. Kende ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe zit dat dan met dat "paard in de gang"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Er stond een paard in de gang" was in 1981 één van de twee carnavalskrakers van André van Duin zoals ook
'k Heb hele grote bloemkoole (1979),
Flip Fluitketel (1981), Joep Meloen (1982),

Het beste antwoord

De uitdrukking "Christus te paard" wordt gebruikt als iemand een verhaal vertelt dat haast niet te geloven is. Het is een reactie waaruit blijkt dat men het verhaal ongeloofwaardig vindt.
Aangezien Christus Jeruzalem binnenreed op een ezel, antwoord men dan:
Ja. ja. en Christus reed te paard.

Zoals een Rotterdamse uitdrukking: koppie thee in de Maas en nog een sterk bakkie.
Of bv: Paard in de wieg en kind op stal

Toegevoegd na 7 minuten:
Als het over iets heel doms gaat dan gebruikt men in Denderleeuw de uitdrukking:
zoe dom as 't pjeid van kristis en da was ne nezel (=zo dom als het paard van christus en dat was een ezel)
Denderleeuw is een plaats en gemeente in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen.

Toegevoegd na 33 minuten:
Zoals het vaak met Volkse uitdrukkingen gaat: ineens zijn ze er, sommigen komen en gaan en duiken plotseling weer op.

Toegevoegd na 4 uur:
Het kan best zo zijn dat de uitdrukking afkomstig is van de PvdA politicus Wouter Gortzak. Hij gebruikte in kleine kring regelmatig uitdrukkingen zoals: ‘Christus-te-paard’ en ‘een ongehoorde oliekoek’, als er bijvoorbeeld beweerd werd dat er voor ieder gelijke kansen waren. Deze en nog veel meer ongezouten uitdrukkingen zijn verzameld in “Wouters vloekenboek” samengesteld ter ere van zijn afscheid van de WBS.
Wouter Gortzak (1931-2014) was een journalist, politicus en onderzoeker. Van 1975–1981 directeur van de Wiardi Beckman Stichting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de beweringen van D66 dat er voor ieder gelijke kansen zijn reageerde hij sarcastisch:
"Christus-te-paard - wat een ongehoorde oliekoek". Gelukkig maar dat er nog steeds geen gelijke kansen zijn. Daaraan kan een timmerman ten minste de zekerheid ontlenen dat het niet zijn domheid of gemakzucht waren die hem verhinderden architect te worden.’