` jij - bak
de -woord (mannelijk)
jijbakken
informeel antwoord (op verwijt, spot) in de trant van dat ben je zelf

---

Tu quoque is een begrip uit het Latijn en betekent 'jij ook'. Het wordt ook wel een jij-bak genoemd.

Een jij-bak is een drogreden en is een spottende of beschuldigende opmerking die wordt gemaakt als antwoord op een andere opmerking. Het tu quoque argument is een vorm van een ad hominem-redenering.

De oorsprong van het begrip wordt vaak gelegd in de uitspraak van Julius Caesar, die toen deze zag dat ook zijn protegé Brutus een dolk greep om met andere samenzweerders hem te doden op 15 maart 44 v.Chr., mogelijk de woorden tu quoque, mi fili ("jij ook, mijn zoon?") of (et) tu quoque, Brute fili mi! ("Brutus, mijn zoon, jij ook!"; ook als et tu, Brute?; "jij ook, Brutus?" of "En jij, Brutus?") zou hebben uitgesproken. Hoewel onduidelijk is wat en hoe Caesar precies heeft gezegd op dat moment, wordt de zinsfrase 'tu quoque' in zijn oorspronkelijke vorm nog altijd gebruikt om gebrek aan dankbaarheid voor verkregen gunsten uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed.:+
Jijbakken is dus ook wel: de bal terugspelen.
Geen argument aandragen maar terugschoppen.
flyingcrow
13 jaar geleden
bedankt!+