Waar komt uitdrukking bloedmooi vandaan?

Bloed is toch helemaal niet mooi. Is zelfs griezelig, huiveringwekkend.!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Welnee, bloed is een uniek en fantastisch orgaan. In deze samenstelling heeft het uitsluitend de functie van het versterken van het woord er na. Het is een al wat oudere uitdrukking die blijkbaar door zijn kracht nog steeds gebruikt wordt, en door iedereen juist begrepen/geinterpreteerd. De herkomst is echter niet helemaal duidelijk.
Het woord bloed heeft hier -net als in bloedheet-geen op zichzelf staande betekenis. Vergelijik bijvoorbeeld ook poepduur en poepchic; ook hier weinig verband tussen de woorddelen, maar wel duidelijk.

De bloedbank gebruikt de slogan tegenwoordig wel letterlijk voor mensen met een bijzonder aantrekkelijk bloedgroep ; 0-. Hier is het verband dus wel letterlijk bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In het woord bloedmooi is het woord bloed zijn oorspronkelijke betekenis verloren en gaan functioneren als een graadaanduidende prefix (voorvoegsel).
dat is ook zo bij bloedserieus bloedlink

Toegevoegd na 5 minuten:
Meestal wordt een vergelijking gemaakt met iets dat heel specifieke, opvallende kenmerken heeft.
Bloed is natuurlijk nogal opvallend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger deed men de wangen rood maken, een beetje blossen komt lief en mooi over.

Als je dus rode wangetjes van jezelf heb, ben je bloedmooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloedmooi oftewel zeer mooi.
Volgens het Groot etymologisch woordenboek van van Dale heeft 'bloed' als het als voorvoegsel wordt gebruikt van oudsher de betekenis van 'zeer'. In 1898 werd het wordt bloedarm gebruikt voor zeer arm, bloednaakt, voor voor helemaal bloot. Ook bij woorden als bloedrood, bloedwarm wordt met voorvoegsel 'bloed' 'zeer' of 'in hoge mate' bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloed heeft in ieder geval de mooiste kleur rrod die er is, dus bloedmooi klinkt niet raar, of griezelig!