Waar komt de uitdrukking vandaan " bij hoevelaken rechtsaf'' en wat betekent dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen uitdrukking, maar een regel uit een carnavalshit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan is het ook nog links af ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Van hier tot Oeteldonk, bij Hoevelaken, linksaf!"

Het beste antwoord

Volgens mij heeft het te maken met het feit dat als je vanuit de noordelijke provincies naar brabant (Carnavalsland) zou willen rijden, je bij Hoevelaken/Utrecht de weg naar het zuiden moet kunnen vinden. Die gedachte moet er wel achter zitten lijkt me. Het ligt centraal in het land en hiermee eigenlijk voor waar moet worden aangenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een kreet die Arie Ribbens slaakt in zijn nummer 'Polonaise Hollandaise'. Het is dus geen onderdeel van de tekst, maar een losse opmerking.

In de songtekst uit de bron zijn ook de losse kreten tussendoor opgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tekst van de carnavalskraker 'De polonaise Hollandaise' luidt:

"Want het is weer tijd voor de Polonaise, Hollandaise"
"Van hier tot Oeteldonk"
"Bij Hoevelaken, Linksaf!"

Oeteldonk is de carnavalsnaam van 's-Hertogenbosch. Als je daar wil komen moet je vanuit het noorden bij Hoevelaken linksaan houden. Zodoende.