Wat is de betekenis en/of oorsprong van de "vis" bij 1 april-grappen ?

In Vlaanderen kleven we stiekem een (meestal papieren) visje op de rug van iemand die we willen beetnemen op 1 april (daarom heet het ook de aprilvis). Die vis is ook het symbool voor de hele dag. Waarom een vis en waarvandaan komt dit gebruik ? Het gaat me hier enkel om de vis en niet om de oorsprong van de 1 april grappenmakerij.

8 jaar geleden
7K
Poet
8 jaar geleden
Wat leuk! In Nederland kennen we dat helemaal niet. Zo hebben we dan toch nog allerlei kleine culturele verschillen die je soms ontdekt. Ik kan me voorstellen dat het erom gaat dat je iemand beet neemt zoals je met een hengel een vis beet krijgt
SimonV
8 jaar geleden
Wat verklaringen: Sommigen menen dat het te maken heeft met de voortplantingstijd bij de vissen, zich afspelend rond april.
In Frankrijk geldt dan een visverbod en om illegale vissers te misleiden, zou de traditie zijn ontstaan om tijdens de paaitijd nepvissen in het water gooien. Wanneer een visser vervolgens een dergelijke vis aan de haak sloeg, riep men poisson d’Avril! Zo zou de aprilvis een Franse (en Belgische) 1-aprilgrap zijn geworden. Andere verklaring:
Men vroeg vroeger degene die men wilde sarren, om voor de maaltijd van de dag een aprilvis te gaan halen, een vis die in april geboren was. Maar op 1 april kan je moeilijk een aprilvis al vangen, het beestje is amper 1 dag oud en nauwelijks te vinden. Daarenboven is het natuurlijk moeilijk om de leeftijd van een vis te bepalen. Nog eentje:
Vroeger was het traditie om iemand te plagen door een echte vis op de rug te plakken (ging stinken). Deze vis is inmiddels vervangen door een papieren versie.

Het beste antwoord

De Belgen hebben dit gebruik overgenomen van de Fransen, "le poisson d 'avril".

De meest gangbare hypothese over de oorsprong ervan is dat Koning Karel de Negende in 1564 besloot dat de eerste dag van het jaar voortaan op 1 januari zou vallen in plaats van op 1 april. Enkele tijdgenoten waren zo ontevreden over wat zij een absurditeit noemden (mensen die tegen veranderingen zijn komen niet enkel in deze tijd voor) dat zij gewoon doorgingen met het vieren van 1 april als de eerste dag van het jaar en met het geven van nieuwjaarsgeschenken aan elkaar. De anderen, om de spot met hen te drijven, gaven fopcadeautjes die vervolgens zouden zijn vervangen door grapjes en andere verzonnen berichten.
De mogelijke waarheid van deze hypothese wordt versterkt door het feit dat het Latijnse woord voor de maand april, aprilis, afgeleid is van "aperire" wat: 'openen, ontsluiten, een nieuwe episode beginnen' betekent.

Een andere hypothese komt uit het oude Griekenland waar men naar het schijnt op de dag die overeenkomt met onze 1 april, de God van de lach vierde. De eerste dag van april markeert het einde van de christelijke vastenperiode. In deze periode gaf men de voorkeur aan het eten van vis, omdat vlees verboden was. De cadeaus zouden dus namaakvissen zijn geweest voor degenen die vol ongeduld moesten wachten tot zij weer vlees konden eten.

Een andere verklaring zou zijn dat de zon (of de maan?) op die dag in de dierenriem het teken van de vis verlaat. Er bestaat ook een verklaring volgens welke er een visverbod gold in die periode van het jaar. De aprilvis zou dan het gemis van echte vis hebben willen compenseren.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vissen spelen een belangrijke rol op 1-april. Bij ons proberen nogal wat mensen ongemerkt een papieren vis op iemands rug te plakken. Aprilvis wordt ook vaak gebruikt als synoniem voor een 1 aprilgrap. De negentiende-eeuwse volkskundige Jan ter Gouw schreef het verband tussen 1 april en vissen toe aan een Prins van Lotharingen. Die werd in door Lodewijk XIII gevangen gehouden in het kasteel te Nancy, maar ontsnapte op 1 april door de Maas over te zwemmen. Naar verluid zouden de bewakers minder oplettend zijn geweest doordat ze aprilgrappen met elkaar aan het uithalen waren. In Frankrijk blijft het de gewoonte om elkaar op 1 april een vis cadeau te doen, maar dan wel eentje uit chocolade.