Waar komt de uitdrukking 'de zak krijgen' als je ontslagen wordt vandaan ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gokje, plunjezak zodat je weer op pad kan naar de volgende klus.

Antwoorden (5)

Ik denk dat het te maken heeft dat het loon vroeger concreet werd uitbetaald in een zak ; het loonzakje. Als je niet meer terug hoefde te komen bleef er dus weinig meer over dan een lege zak, DE zak.

Mocht het om een wat nieuwere uitdrukking gaan, dan zou je wellicht kunnen denken aan de riante ontslagvergoeding die sommige uitgebonjourde topmensen meekrijgen ; zo'n zak willen we natuurlijk allemaal wel krijgen - een flinke zak geld. Maar ik vrees dat de uitdrukking toch wat ouder is, en op een - helaas- erg leeg loonzakje slaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, okee, ik kon al niks vinden verdorie. Je kreeg dus niet een helemaal leeg zakje maar een zakje met je resterende vakantiegeld. Mooi verhaal, dank je.
Tja, in de Bron staat een uitleg - maar of je daar veel aan hebt? 't Is in ieder geval een oude uitdrukking.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb wel een leuke anecdote.

In de dotcom-crisis werd onze hele afdeling gesloten. Dat was al iets eerder uitgelekt, maar de officiële mededeling kwam pas later - op 6 december om precies te zijn. Dat vonden wij, die ons niet al te veel zorgen maakten, wel een toepasselijke datum om de zak te krijgen.

Ook leuk is dat er een paar oudere collega's waren die vroegpensioen aangeboden hadden gekregen. Normaal vier je het als je met pensioen gaat, maar nu voelden zij zich bezwaard om te tracteren, want zij knepen er met een mooie regeling tussenuit, en de rest van de afdeling zou op straat komen te staan.

Ik heb zelf met een directe collega het plan opgevat om niet bij de pakken te gaan neerzitten, en er het beste van te maken. Het was al jaren gebruikelijk om bij verjaardagen te tracteren op vlaai van Multivlaai. Wij hebben toen het plan opgevat om alle halfvolle stempelkaarten van Multivlaai te verzamelen, en daarmee een paar vlaaien te halen om ons gedwongen ontslag toch een feestelijk tintje te geven.

Toen ze zagen hoe wij ermee omgingen, hebben de ouderen bijgedragen door de slagroom voor op de vlaaien te kopen..

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook leuk waren de laatste weken. We moesten ons werk overdragen aan andere afdelingen, maar dat was op een gegeven moment wel gedaan. Er was dus nog maar weinig te doen.

Op dat moment zond Teleac 's avonds laat de serie "Binnen komen en binnen blijven" uit, over solliciteren en de eerste weken in een nieuwe baan.

Midden op de afdeling was een grote ruimte met een groot scherm. Eén collega nam elke keer de aflevering van de Teleac-serie op, en de volgende dag gingen wij die in werktijd gezamenlijk bekijken, onder het genot van een kopje koffie en zelf meegebrachte koeken en borrelnootjes.

Bij ons kon en mocht dat.

Aan de andere kant van die grote ruimte zaten de commerciële jongens. Zij hadden de expliciete order gekregen, door te werken alsof er niets aan de hand was. Ze gingen dus gewoon door met verkopen en bonussen binnenhalen.

Zo kon het gebeuren dat zo'n verkoper met een belangrijke potentiële klant, alle keurig in het pak, naar een presentatiezaaltje liepen - en daarbij door die grote ruimte moesten. Daar zagen ze ons dan zitten, onderuitgezakt voor het grote scherm, borrelnootjes achteroverslaand, kijkend naar een aflevering over solliciteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi verhaal :) +1
Vroeger kreeg de arbeider wekelijks een loonzakje, waar het salaris in zat. De term 'de zak krijgen' hield dus in dat je op een ongebruikelijk tijdstip je loonzakje kreeg. En dit hield dus tevens in dat het niet meer wenselijk was als je de volgende dag terug kwam...

Hier komt bij dat de arbeidsvoorwaarden dermate minder goed geregeld waren dan tegenwoordig. Laat staan dat men wist wat seundaire arbeidsvoorwaarden waren. De term: 'Voor jou tien anderen!' dateerd eveneens uit dezelfde tijd van arbeidsvoorwaarden. Men was veel meer afhankelijk van de werkgever dan tegenwoordig het geval is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt afkomstig uit het Engels. 'Get the sack' is een populaire uitdrukking voor 'discharge' of 'get fired'.
Waarschijnlijk heeft het te maken met de zak die je meekreeg om je eigen gereedschappen mee naar huis te nemen wanneer je ontslagen werd.
In Frankrijk bestaat de uitdrukking ook al heel lang.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het werkvolk in vroeger tijden (middeleeuwen Gildes ) moest zelf zorgen voor hun gereedschappen en op het moment dat het werk klaar was gingen ze naar een andere werkgelegenheid (Baas) de oude werkgever gaf ze dan een zak om het gereedschap in te doen vandaar dat ze de zak kregen. Deze uitdrukking is blijven hangen.