'Zich op z'n gemak voelen', is dat een correcte Nederlandse uitdrukking of is dat Belgisch Nederlands?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.9K

Het beste antwoord

Dit is een volkomen correcte Nederlandse uitdrukking!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

volgens mij gewoon Nederlands, maar dat denk ik wel vaker van brabantse dialectwoorden.Blijken vrienden uit het noorden niet te begrijpen wat ik zeg
13 jaar geleden
absoluut Nederlands!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel luidt de uitdrukking in het Nederlands: "zich zijn gemak voelen". Zie bijvoorbeeld bij http://www.woorden.org/woord/gemak.
Bij het zoeken naar bewijs dat jouw vraag bevestigend beantwoord kan worden viel mij trouwens op dat het meestal in negatieve zin gebruikt wordt: men voelt zich niet op zijn gemak.

Toegevoegd na 1 uur:
"zich zijn gemak voelen" moet zijn: "zich op zijn gemak voelen".
Amadea
13 jaar geleden
Is ook een correcte vlaamse uitdrukking.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlaams is toch Nederlands?
Dat is goed nederlands en ik woon in Drenthe en ook daar is het een gewone uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gemak, de enige plek waar sommigen op hun gemak zitten.