Voor zover ik weet zegt men dat als men een autorit maakt. Dus niet over de kop slaan, maar de gepoetste kant boven houden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of bij de aankoop van een nieuwe auto.
Wij wensen je veel veilige kilometers en houdt de gepoetste kant boven.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het credo van een motorrijsschool
”Houd de gepoetste kant boven!”
http://motorrijschoolpeelenmaas.nl/de-opleiding.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vond mijn vermoeden mooier, maar ja, dat wil niet zeggen dat het het juiste is. Aangezien jij het bewijs hebt geleverd, een dikke plus voor jou.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea, ik vond hem ook wel aardig. Het is goed voor te stellen dat de uitdrukking zo bekend raakt, dat men hem ook gaat gebruiken in andere situaties.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@crea je vermoeden. Wat was dat dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou er zelf van kunnen maken b.v. bij een sollicitatie: ''hou je gepoetste kant boven''...m.a.w. laat het beste van je zien, haal het beste uit je naar boven of ''zet je beste beentje vóór''(met de klemtoon op vóór i.t.t. achter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heer Voldemort: Helemaal exact weet ik het niet meer, maar het was zoiets als: probeer altijd het goede te zien.