Wat is de herkomst van het uitdrukking "spiegelglad"?

een spiegel is van glas (als ik het goed hebt) en glas is zeker minder glad (in de zin dat je er makkelijk op uitglijd) dan bijv. een weg met een dun laagje ijs waar vaak naar word refereert als men spiegelglad zegt.

waarom heeft men het over een spiegel (in deze uitdrukking) als het gaat over gladheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een spiegel is een voorwerp dat beelden terugkaatst. Kenmerken van dat voorwerp zijn dat het glad en blinkend is. Een nat stuk straat wat vervolgens bevroren is ziet er spiegelend uit. Ook het laagje ijs op de sloot spiegelt als het mooi glad bevroren is. Vandaar spiegelglad.

Bronnen:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/spiegel1

Volgens mij komt spiegelglad het meest voor als je het over oppervlakte heb. Het water heeft geen golven(rimpels) maar is spiegelglad Dat schilderwerk is spiegelglad Zo, dat heb je goed geschuurd het lijkt wel een spiegeltje en nog meer van zulke voorbeelden. Maar je kan natuurlijk ook vallen omdat het spiegelglad was ik zou dan eerder zeggen het was spekglad

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100