De kroon spannen

Waar komt de zegwijze dat spant de kroon vandaan?
Dat spant de kroon betekent 'dat overtreft alles'. Deze zegswijze heeft volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vaak een negatieve bijklank; ze wordt gebruikt voor zaken die in negatieve zin opvallen. Bijvoorbeeld: 'Ze waren allemaal nogal onbescheiden, maar haar brutaliteit spande toch wel de kroon.'

De kroon spannen betekent letterlijk: 'zich de kroon (koningskroon) om het hoofd doen sluiten', aldus het Groot Uitdrukkingenwoordenboek. Spannen betekende oorspronkelijk kennelijk iets als 'aangemeten krijgen/aanmeten'. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) vermeldt dat in het Middelnederlands de uitdrukking crone spannen voorkwam in de betekenis 'de kroon (zichzelf op het hoofd) binden'; vandaar ging het 'koning zijn' betekenen en vervolgens kreeg het de betekenis '(boven anderen) uitmunten, de eerste zijn, alle anderen achter zich laten'. Het WNT geeft een citaat uit de zestiende eeuw waarin deze laatste betekenis al voorkomt (van Anna Bijns): "In mijn herte ghij eeuwich de croone spandt / Als den liefsten pandt."

F.A. Stoett gaat uit van een iets andere herkomst. Volgens hem duidde die crone aanvankelijk op een lauwerkrans die iemand die een belangrijke overwinning heeft behaald, op zijn hoofd zette of gezet kreeg. Van daaruit kon crone spannen de betekenis 'zich boven anderen onderscheiden, anderen overtreffen' aannemen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

(boven anderen) uitmunten. Etymologie:

F.A. Stoett gaat uit van een iets andere herkomst. Volgens hem duidde die crone aanvankelijk op een lauwerkrans die iemand die een belangrijke overwinning heeft behaald, op zijn hoofd zette of gezet kreeg. Van daaruit kon crone spannen de betekenis 'zich boven anderen onderscheiden, anderen overtreffen' aannemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
U hebt gelijktijdig met Computoon dezelfde bron gevonden. Maar u besluit om alleen het tweede deel te copiëren, waarbij de terugverwijzing "iets andere" naar het eerste deel onbegrijpelijk wordt. Ik vraag me af wat u deed besluiten deze keuze te maken.