waar komt de uitdrukking "de kat op het spek binden" vandaan?

Toegevoegd na 3 uur:
Het gaat mij niet zozeer om de betekenis ervan, maar om de herkomst (etiologie). Is eer een oud gebruik of een spel oid waaruit deze uitdrukking is ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je goeie vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kat heeft niet alleen veel invloed in huis, ook in onze taal heeft hij zijn sporen getrokken. Veel spreekwoorden en zegswijzen hebben betrekking op de kat. Ook in de literatuur is hij prominent aanwezig. Wel een teken hoe definitief de kat is ingeburgerd en deel uitmaakt van ons bestaan. Toegevoegd na 1 minuut:
Voor meer informatie kijk op deze site: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/46369-de-kat-in-de-nederlandse-taal.html

Het beste antwoord

De uitdrukking is één van de voorbeelden die van oorsprong andersom bedoeld zijn, want wat het eigenlijk hoort te zijn is de spek op de kat binden (zie foto). Dit deed men in de middeleeuwen ter vermaak van de honden zodat deze genoeg beweging kregen. Katten zijn van oorsprong geen huisdieren in de westerse maatschappij maar dat is in de loop der jaren zo gegroeid. Wat er met de uitdrukking bedoeld wordt is dat je de verleiding heel groot maakt voor iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw antwoord geeft aan dat er een gebruik aan de uitdrukking verbonden is. Ik ben wel nieuwsgierig waar je je informatie vandaan hebt trouwens!

Andere antwoorden (2)

De kat is natuurlijk altijd op zoek naar een lekker stukje vlees. Spek is yummi. Het is dus zaak om die goed te verstoppen voor dat beestje. Maar als je nou de kat op het spek bindt, ja, dan heb je geen recht meer van klagen. Dan heb je het er zelf naar gemaakt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje zoals de kat bij de melk zetten dus.
Zegswijzen worden vaak gebruikt om iets duidelijk te maken op een beeldende manier. Het zijn uitdrukkingen die vaak gebruikt worden en vaak in een paar woorden vertellen wat je bedoelt. Zo zijn ze ontstaan in de Nederlandse taal, maar ook daarbuiten.

In dit geval bedoel je: Iemand volop de gelegenheid geven zich te vergrijpen aan wat hij wil, terwijl je dit aan de andere kant verbiedt.

Dat is hetzelfde doen met een kat en een stuk spek als Antwoordman zo verbeelden beschrijft.