Wat is de oorsprong van de term 'krankjorum'?

We gebruiken het allemaal wel eens en weten wat het betekent. Het kwam gister voorbij in de spellingsronde van Ik Hou Van Holland. Maar waar komt deze term vandaan vroegen wij ons hier thuis af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Volgens de etymologiebank is het woord zo ongeveer gelijk aan 'in de lorem zijn', .w.z. in opgewonden toestand verkeeren; aan den zwier zijn; in de war, verbijsterd zijn; onverschillig zijn;
In het Friesch zegt men: hy is kwat yn 'e doljorum, dollejorum, dollejoris, dat wellicht, wat de vorming betreft, te vergelijken is met het Zaansche krankjorum (ook Menschenw. 513; 541; Nkr. IX, 12 Juni p. 8) en soppelorum (Kil. soppelore, dunne, vloeibare spijs); zie Boekenoogen, 510, 511, 593 en 967. Kiliaen kent in denzelfden zin een znw. dotelore, delirium, mentis error, insania, dat we o.a. lezen bij Breughel II, 20 v en 34 r: Myn sinnen so wel souwen geraken in doteloor. In Groningen zegt men in de loerom, ook in de lorum wezen = aan den draai zijn (Molema, 246 b); in Oud-Beierland in de loerem nemen, in 't ootje nemen (Opprel, 70 b).
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Krank komt van Duitsland, dit staat voor 'zieke geest'. jorum zou kunnen staan voor de Bijbelse Joram van Juda, een niet al te best staatshoofd dat stierf aan een gruwelijke buiziekte, vandaar krankjorum.