Soms zegt men voor iets dat makkelijk gaat: "Dat is maar een peuleschil" Maar welke oorsprong heeft die uitdrukking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag. Mijn gezonde verstand zegt dat peulen makkelijk te schillen (te openen) zijn. Maar geen idee of dat klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie!

Het beste antwoord

De uitdrukking komt van de schil van een peul.
Het gaat bij peulen, zoals tuinbonen, niet om de schil,maar om wat er in zit.
De schil is dus minder waard.

De uitdrukking peulenschil wordt gewoonlijk gebruikt om aan te geven dat iets aanzienlijk minder is in vergelijking met iets anders.

Er zijn een aantal uitdrukkingen die betekenen dat iets een kleinigheid is (een fluitje van een cent, een koud kunstje, een abc'tje). De bekendste is waarschijnlijk een peuleschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit staat op Internet:

Woord: peuleschil (zelfst. naamw.)
Synoniem van peuleschil: beuzelarij
Synoniem van peuleschil: kinderachtigheid
Synoniem van peuleschil: kinderspel
Synoniem van peuleschil: spel

Als men dit "vertaalt"als Dat is kinderspel..is het antwoord ongemerkt al gegeven.

Verder verklaarde men dat het oorspronkelijk een Westerkwartiers dialect betreft :

da's gien peuleschil dat is geen kleinigheid

http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Westerkwartiers

Groet:Zoekertje