Voor een Engelse uitdrukking heb ik een Engels antwoord:

Origin
We now use the term 'silver bullet' to refer to an action which cuts through complexity and provides an immediate solution to a problem. The allusion is to a miraculous fix, otherwise portrayed as 'waving a magic wand'. This figurative use derives from the use of actual silver bullets and the widespread folk belief that they were the only way of killing werewolves or other supernatural beings.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het eigenlijk heel simpel is. Een grijze kogel is ijzersterk, maar is niet altijd het wondermiddel voor het probleem. Je kunt iemand neerknallen, dan ben je van het probleem af, maar het is niet het ultieme wondermiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de (vermeende) strijd tegen weerwolven. Volgens de legendes kon je die met een zilveren kogel doden. Gewone kogels werkten niet. Een zilveren kogel was toen de oplossing voor al je problemen.

Dat hebben ze nu algemeen gemaakt: de spreekwoordelijke zilveren kogel is de oplossing voor je probleem. lost het helemaal op.