Hoe is men aan het woord ''Mongool'' gekomen, is dit afgeleid van de Mongolen?

not to be offensive, maar toch. ik vraag mij dit af, want die mensen in Mongolië heten ook Mongolen, en ik denk dat ze niet blij zijn als ze erachter komen dat hoe hun heten hier in Nederland een scheldwoord is..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.6K

Het beste antwoord

Mongool, en vooral 'achterlijke mongool' stamt uit de tijd, dat mensen met het Down-syndroom een 'mongooltje' werden genoemd.
Toen ik kind was ( jaren 50/60) zou niemand hebben geweten wat je bedoelde met het syndroom van Down.
Iedereen die de uiterlijke kenmerken heeft (steile haren, de oogplooi, een schijnbaar te grote tong, ed) was een mongooltje.
Met de mensen in Mongolië heeft het dus niets te maken : de oogplooi, die mongoloïde rassen hebben (dus niet alleen de inwoners van Mongolië), hebben de geboorteafwijking de (vroegere) naam gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vroeger werd in de wetenschap wel gesproken van mongoloide idiotie of mongolisme, tegenwoordig is het officiële gebruik van deze term verdwenen. Mensen met het syndroom van Down worden soms nog wel aangeduid met 'mongool', hoewel het syndroom niets met Mongolen te maken heeft.
13 jaar geleden
Omdat mensen met het syndroom van Down gelaatstrekken hebben die een beetje lijken op die van mensen uit Mongolië.

Toegevoegd na 4 minuten:
En omdat in de tijd dat dit woord is ontstaan de mensen uit Azie als minderwaardig en minder ontwikkeld werden gezien ten opzichte van het 'superieure' blanke ras.
Erg eigenlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat een mongool een keihard leven lijdt en alles weet van overleven,zonder al die westerse poespas.
ik denk eerder dat ze lachen om die domme westerlingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien een oppervlakkige overeenkomst van het gezicht met dat van de Aziatische rassen werd een dergelijk kind in het verleden beschreven als een „mongool” en dat is de reden voor de oude termen „mongolisme” en „mongoloïde”.
Het is echter onjuist om de aandoening te associëren met Aziaten, die beledigd zouden kunnen zijn door de term. Men beschouwt het als vernederend om een kind aan te duiden als een „mongooltje”.
Juiste benaming is Syndroom van Down.