Wie jarig is, wordt weleens jarige job of jarige jet genoemd.
De jongensnaam Job is oorspronkelijk met een b. Omdat de namen in deze uitdrukkingen niet meer als eigennamen gebruikt worden, vervallen de hoofdletters: job en jet zijn 'gewone' woorden geworden. Dit principe zien we ook bij een nieuwsgierig aagje en een brave hendrik.

Dat de namen Job en Jet in deze uitdrukking voorkomen, heeft waarschijnlijk te maken met alliteratie (of 'beginrijm'; in dit geval herhaling van de j). Waarom het niet jarige jan, jarige jaap, jarige jo of jarige jannie is geworden, is niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet eens gezien, we hadden hetzelfde antwoord, dus ik heb het maar verwijderd. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@susie2004 wel plussen...haha ook een van mij +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie maar een plus?