In welk boek wordt een dorpsjongen een tovenaar?

Ik ben op zoek naar een fantasy boek waarin een eenvoudige dorpsjongen een krachtige tovenaar wordt.
Ik kan me herinneren dat hij zijn dorp redt tegen een aanval van rovers(orks?) door een mist op te roepen.
Hij moet zich vervolgens ergens melden in een stad.
daar is een gesloten deur die hij met zijn beginnende krachten probeert te openen. wat niet lukt maar hij wordt wel binnen gelaten.
Verder weet ik het niet meer, behalve dat ik het een goed boek vond.
Het zou van Tanith Lee kunnen zijn geweest of van Wim Gijsen of ...? maar ik weet het echt niet meer en ik kan het op internet niet vinden. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Met jouw extra aanwijzing "mist", heb ik iets gevonden op de Engelstalige wikipedia. Het zou een deel kunnen zijn van de serie "Earthsee" van Ursula K. Le Guin.

Dit is de beschrijving in het Engels:
"Duny is a young boy on Gont, one of the larger islands which dot Earthsea. His mother is dead, his much older siblings have all left home, and his father is a dour, taciturn bronze-smith with nothing in common with his son, so the boy grows up wild and headstrong. Duny discovers by accident that he has an extraordinary talent for magic. His aunt, the village witch, teaches him the little she herself knows, but his power far exceeds hers.

One day, he uses his talent and a fog-gathering spell he learned from a passing weatherworker to save his village from Karg raiders. The tale of his remarkable feat spreads far and wide, finally reaching the ear of a wise Gontish mage, Ogion the Silent. He recognizes that the boy is so powerful he must be trained so as not to become a danger to himself and others. In the rite of passage into adulthood, he gives the boy his "true name", Ged, and takes him as an apprentice. In this world, a magician who knows someone's true name has control over that person, so one's true name is revealed only to those whom one trusts implicitly. Normally, a person is referred to by his or her "use name". Ged's is Sparrowhawk."

Helaas heb ik geen info in het Nederlands kunnen vinden. Ik hoop dat je er toch iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, heel graag gedaan! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me in ieder geval een geweldig boek!
Is dit misschien wat ?

http://www.beleven.org/verhaal/de_sage_van_tovenaar_merlijn

groetjes

Toegevoegd op 02-05-2009 14:29:41
http://www.beleven.org/verhalen/lijsten/trefwoorden.php

en hier kun je zoeken op trefwoorden!

Toegevoegd op 02-05-2009 14:33:05
In deze verhalen komt mist voor :
De verboden toren (Italië)
De stralende zonnegod Ra (Egypte)
De visser en de groentjes (Groot-Brittannië)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens magier van Raymond e. Feist. Ook als dit niet het goede boek is, is dit toch de moeite van het lezen waard.