wanneer is iets een toestel en wanneer een apparaat?

wanneer gebruik je dus welk woord? scheerapparaat kan toch ook scheertoestel zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (5)

Volgens mij zijn het synoniemen en kan je ze daarom altijd beide gebruiken.
Amadea
13 jaar geleden
Misschien omdat er aan een apparaat een snoer met stekker zit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Apparaat: Een samenstel van onderdelen die bedoeld is om een specifieke taak uit te voeren. Een apparaat is gewoonlijk klein genoeg om met de hand vast te houden en te bedienen.

Toestel: Een samenstel van onderdelen die bedoeld is om een specifieke taak uit te voeren. Een toestel is gewoonlijk niet verplaatsbaar het kan zowel met de hand als op afstand worden bediend.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt logisch. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk, daar heb je wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fototoestel???
Vliegtuig is ook een toestel, maar wel verplaatsbaar.
Ook een helikopter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
telefoontoestel?
kooktoestel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bewegingsapparaat?
Wanneer men heeft over een toestel dan heeft men vaak over een groot elektrisch apparaat b.v. een t.v. toestel.
Een apparaat is vaak een klein elektrisch toestel. Het heeft te maken met groot of klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een synoniem. Dat houd in dat beide woorden dezelfde betekenis hebben. Dat er twee woorden voor dezelfde betekenis zijn komt vaker voor. Het is bedoeld om de taal vloeiend en uitspreekbaar te houden.

Televisietoestel klinkt goed en spreekt beter uit dan televisieapparaat.

Probeer het maar eens.

Telefoonapparaat
Scheertoestel
Radioapparaat
enz...