Als ik je nou echt blij kan maken met de allereerste hit in Google als je intikt "beklimming k2 boek', dan wil ik dat graag doen.

Na uitgebreid onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen, dat er een boek over dit onderwerp is geschreven onder de naam "Overleven op de K2". De auteur is genaamd Wilco van Rooijen, geen familie van de fameuze schrijfster Heleen van Royen, want haar achternaam schrijf je geheel anders.

Wilco van Rooijen (41 jaar) is een van de weinige Nederlandse beroepsavonturiers. Hij beklom de hoogste toppen, van de Alpen tot de Himalaya. Hij bereikte als eerste op eigen kracht de drie polen: de geografische Noord- en Zuidpool en tevens de hoogste pool; de Mount Everest!
Een op de vijf bergbeklimmers die de top van de gevaarlijke berg probeert te halen, overleeft dat avontuur niet. Toch probeerden zeventien klimmers uit verschillende internationale teams in augustus 2008 deze berg te beklimmen: de K2, bijnaam: Killer Mountain. Een team met daarin de Nederlanders Wilco van Rooijen en Cas van de Gevel behaalde de top, met expeditiegenoten Gerard McDonnell, een Ier, en Pemba Gyalje Sherpa, een Nepalees. Terwijl zij zich opmaakten voor de afdaling voltrok zich onder hen een ramp.
Expeditieleider Wilco van Rooijen vertelt in Overleven op de K2 het onwaarschijnlijke verhaal van deze rampzalige expeditie. Een ijslawine in de bottleneck sloeg de veiligheidslijnen weg en maakte daarmee een veilige afdaling onmogelijk. Een aantal uren later bleken elf klimmers de terugtocht niet te hebben overleefd, waaronder McDonnell uit Van Rooijens team. Zelf overleefde hij twee nachten op de berg zonder slaapzak, eten of drinken.
Wilco van Rooijen blijkt niet alleen een bevlogen bergbeklimmeer te zijn, hij bewijst met dit boek ook uiterst pakkend zijn expedities na te kunnen vertellen op een wijze die die je eerder expeditie deelnemer dan lezer doet zijn. Door zijn directe en meeslepende schrijfstijl beleef je het boek niet alleen als een ooggetuigeverslag, maar word je van de eerste tot de laatste bladzijde gegrepen door het doorzettingsvermogen en de overlevingsdrang van de schrijver. In dit boek beschrijft Wilco zijn verschillende gevechten met de gevaarlijkste berg ter wereld en de wijze waarop je daar als team, maar ook als individu door gegrepen kan worden. Door de spectaculaire wendingen en de dramatische ontknoping leest het boek als een thriller. Een absolute aanrader - ook voor niet bergbeklimmers!

Heb ik de maximale 2500 letters al bereikt?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral de eerste zin ; heerlijk, en er dan toch nog zo'n lang verhaal van maken !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, geweldig gedaan Antwoordman.

Andere antwoorden (1)

Er zijn meerdere boeken over verschenen.
Ik zoek altijd bij bol.com naar boeken over een bepaald onderwerp, want dat is vrij compleet.

- Overleven op de K2, Wilco van Rooijen
- De dodelijke hellingen van de K2 | Heidi Howkins

Je kunt ook goedkoop 2ehands exemplaren bestellen bij bol.com! Ik heb er goede ervaring mee.