Kan een boek echt je leven veranderen? Welke boeken zijn dat dan, bijvoorbeeld?

En hoe werkt het dan? Je leest een boek, krijgt een inzicht? Of is het dan juist een zelfhulpboek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (16)

Het kan in principe elk boek zijn. Sommige boeken zijn over het leven van iemand, waardoor je opeens een heel ander beel dvan een bepaalde bevolkingsgroep krijgt. of neem bv de Kiterunner. Dat boek geeft duidelijk inzicht in de gevolgen van oorlogen, misere en hoe sommige mensen in andere landen in het leven staan. Dat kan je het besef geven dat Nederland zo slecht nog niet is, en dat de mensen die we hier als vluchteling binnen zien komen heel wat meer mee gemaakt hebben dan wij ooit mee willen maken.

Het kan echt van alles zijn. een enkele paragraaf kan je leven al veranderen

Toegevoegd na 6 minuten:
Een ander indrukwekkend boek -als je er voor open staat- is de biografie 'Shantaram'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Dieren Eten" van Jonathan Safran Foer.
Geen religieus of zweverig boek, maar gewoon down to earth.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens!
Talloze mensen hebben hun wijsheden en inzichten te danken aan wijsheid uit boeken, door andere mensen geschreven.
De meeste impact hebben , denk ik,( studie)boeken met een filosofisch karakter. Die boeken lees je doorgaans tijdens de periode dat je je optimaal aan het vormen bent. (adolescentie, dus een jaar of 20 bijvoorbeeld na de middelbare schooltijd; wanneer je aan een gerichte studie bent begonnen).
Dit zijn boeken die de mens bewust aan het denken (horen te) zetten en die uitnodigen meer en meer te lezen en er nog dieper in te duiken.
Maar ook zogenaamde ' vlucht' boeken (romans bijvoorbeeld) kunnen door verbeelding van herkenbare situaties invloed op je eigen leven hebben.
Dat zal echter wel wat oppervlakkiger en toevalliger zijn. Niet het resultaat van een diepzinnig afgewogen dilemma.
Ik ben zelf zo'n lezer die wekelijks 10 boeken uit de bieb verslindt. Ik kom er mooi veel slapeloze nachten mee door, maar of ze echt nog invloed op mijn leven hebben. Nee. Maar soms kunnen ze best eens op een handig idee brengen.
Het mooiste voorbeeld van invloed zal misschien het verhaal van mijn vriendin zijn, nadat ze zichzelf (terecht..)had herkend in de hoofdpersoon van een beststeller..
Dit heeft uiteindelijk haar leven drastisch gewijzigd. Maar..dit ( de ultieme romantiek..)bedoel je niet en zoiets zal ook niet dikwijls voorkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof persoonlijk dat van alles kan meehelpen om je leven te veranderen, mits het idee van verandering al aanwezig is (al dan niet in je onderbewustzijn).

Stel, je leeft ontzettend ongezond en dat weet je van jezelf, en je leest een boek over iemand die kanker krijgt van zijn of haar ongezonde leefstijl. Op zo'n moment kan je getriggerd worden door het boek (bijvoorbeeld op een manier van 'er is iemand die het zelfde meemaakt, en als hij/zij kan stoppen met roken, dan kan ik dat ook', of 'als ik zo langer doorga dan eindig ik ook met kanker'). Ik denk dat het vaak dingen zijn die je al weet, maar die misschien nog niet geheel tot je doorgedrongen zijn. Dit is echter niet alleen het geval met boeken, maar het kan denk ik van alles zijn. Een liedje dat je hoort, een foto die je ziet, een verhaal dat je wordt verteld. De mens is een kuddedier en ik geloof dat het 'm zit in het niet de enige zijn met een bepaald probleem, of niet de enige zijn met een bepaalde levensopvatting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boek dat inzicht geeft hoeft geen zelfhulpboek te zijn. Ik heb een tijdje terug een geromantiseerde biografie gelezen: Wat is de wat - Dave Eggers, over een Afrikaanse vluchteling en waarom en hoe hij naar Amerika kwam.
Op dit moment lees ik Beach music van Pat Conroy, een roman met veel herkenbare dingen (voor mij dan), en dat is zo'n boek dat door vaak herlezen bijna letterlijk kapot gelezen is.
Vaak geven boeken mij een andere blik op dingen ('Verrek! Zo kan het ook! Hé! Da's een hele andere manier om ergens mee om te gaan! Joh! Je kunt er heel anders tegenaan kijken!') wat erg verhelderend kan zijn.
De twee hier genoemde boeken doen dat voor mij. Naast vele andere boeken.
De titels die als zelfhulpboek verkocht worden, maken me meestal vooral kriegel omdat ze of erg halleluja-achtig van toon zijn of erg 'zo moet het en niet anders'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je voor 'Wat is de wat'.
het boek "animal liberation" van peter singer heeft mijn leven veranderd, in die zin dat ik dierbewust ben gaan leven.
dit boek gaf voor mij de doorslag geen vlees meer te eten, of make up die op dieren wordt getest te gebruiken.
13 jaar geleden
Nee, een boek heeft geen magische krachten. Als ik een bijzonder boek naar jou toegooi, is het enige dat aan jou verandert de buil op je hoofd als ik raak gooi.

Je kunt wel zelf veranderen naar aanleiding van een boek. Mijn ader is bijvoorbeeld na zeker veertig jaar roken gestopt toen hij een boek van Allen Carr las. In dat geval inderdaad duidelijk een zelfhulpboek.

Zelf ben ik definitief vegetariër geworden terwijl ik een boek over het leven en de leer van Siddhartha Gautama las. Overigens niet eens een stuk dat speciaal over vegetarisme ging, maar over het Boddhisattva-ideaal.

Het was een beschouwend boek, dat niet als doel had om lezers te 'bekeren', maar iets dat erin stond stimuleerde me inderdaad tot een inzicht: dat ik niet verantwoordelijk wilde zijn voor het lijden van dieren als dat niet strikt noodzakelijk was om zelf te overleven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is natuurlijk mijn vader die stopte met roken, ik heb nooit een nicotine-infuus rechtstreeks in één van mijn aderen gehad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat niet alleen een BOEK je kan veranderen, maar dat ELKE ontmoeting, film, reclame-boodschap, dag werken, kortom elke ervaring, je verandert. Dit is niet iets dat ik van mezelf heb, maar van Daniel Dennet uit Consciousness Explained, een zeer adviseerbaar werk in dit verband. Het gaat ongeveer als volgt.
Stel, neem een foto van jezelf van toen je 1 jaar was. Zou je zeggen dat je nog dezelfde persoon was? Nee toch lijkt me.
Neem een foto van 10 jaar geleden van jezelf... BEN jij nog DIE persoon? Lijkt me dat het antwoord ook 'nee' moet zijn.
Neem nu een foto van gister. BEN jij nog die persoon? In zowel biologisch als psychologisch opzicht moet het antwoord nee zijn, want je bent voortdurend aan het veranderen.
Natuurlijk zijn er bepaalde gebeurtenissen & ervaringen die je als persoon ingrijpender veranderen dan wanneer ze niet zouden zijn gebeurd. Het gaat mij om de idee dat mensen voortdurend veranderen en ontwikkelen, soms wat sneller en soms wat minder snel. Sta daar ook eens bij stil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Een cursus in wonderen', heeft mij de schellen van de ogen doen vallen.
Ik heb er ongeloofelijk veel van geleerd, ben de wereld met andere ogen gaan zien, ben veel van mijn oude angsten kwijt en weet weer wat echte liefde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk boek dat je leest verandert je leven.

Elke ontmoeting doet dat.

Alles wat je ziet.

Elke handeling die je verricht.

Elke gedachte die je hebt.

Elke ademteug.

Elke gebeurtenis, hoe klein ook, verandert je leven. Soms is de verandering groot, soms nauwelijks merkbaar.

Er is geen moment dat je leven niet verandert.

Er zijn natuurlijk gebeurtenissen, zoals het lezen van een bepaald boek, die grote invloed hebben op de richting en snelheid waarmee je leven verandert.

Bij mij was dat, b.v., Castaneda's 'De lessen van Don Juan'.

Maar er zijn meer boeken geweest die grote invloed hebben uitgeoefend op de veranderingen in mijn leven.
rose
13 jaar geleden
De Bijbel heeft al heel veel mensen het leven veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten goede of ten kwade, maar meestal het laatste...
De bijbel, de Thora en de Koran hebben heel veel mensenlevens veranderd. Ten goede en ten kwade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eckhart Tolle: De Kracht van het Nu Uitgeverij Ankh-Hermes ISBN 9789020282306
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben erg gevoelig voor diepe filosofie verpakt in een heleboel ongein. De diepste inzichten komen bij mij vaak door bij een enorme lachbui. Voor mij geen goeroes of huilverhalen, maar lachtranentrekkende tenenkrommende satire met een filosofische inslag.

En dat zijn dan:
The Hitchhikers guide to the Galaxy van Douglas Adams
The Illuminatus! trilogy van Robert Shea en Robert Anton Wilson.

Deze twee (of 8?) boeken hebben mijn leven dan misschien wel niet drastisch veranderd, maar wel inzichten gegeven vóór mijn 25ste waar ik anders misschien tot m'n 65ste naar had gezocht. Het voelt als puzzelstukjes die op zijn plaats vallen, het was er altijd al, alleen moest je er eerst de slappe lach over kunnen krijgen om het echt goed te beseffen.

En dan zijn er natuurlijk ook nog hele mooie boeken waar de sfeer me enorm van aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeken die voor mij zeer waardevol zijn geweest:
Getting Things Done
De kracht van het nu
Feel the fear.. and do it anyway
De wereld van Sofie
De lijst gaat veel verder, maar ik wil het kort houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit een zeer persoonlijke vraag is.. Iedereen zal een eigen antwoord hebben want iedereen heeft ook andere vereisten/inzichten voor zo'n boek..

Het magische en de kracht van zo'n levensingrijpend boek.. is eigenlijk het boek dat je toevallig op dat bepaalde moment wanneer jet nodig hebt leest.. het gaat eigenlijk rond de timing ervan.. (ook het onderwerp dat bij jou levensfase past..) Want je kan een boek lezen, maar het inzicht van dat boek kan pas enkele jaren later wanneer je dit opnieuw leest pas echt diep doordringen..

Ik denk dat je best op pure toeval een boek bij jou laat komen.. vb op een rommelmarkt, in een bibliotheek, op aanraden van vrienden.. een boek dat jou onmiddellijk aanspreekt..

Om je te helpen met je huidige zoektocht kan je best jezelf enkele vragen stellen..
Welk onderwerp vind je interessant?
wil je bijleren (vb filosofie) of wil je ontspanning (vb filosofie in een roman gegoten)
Zoek je erkenning in het boek omtrent je eigen leefwereld? (hobby's - beroep- ziektes - ..)
Wil je over jezelf bijleren door theorie te lezen? of door een verhaal van iemand anders te lezen..

succes!