Weet iemand de naam een kinderboek van rond 10 jaar geleden: een meisje in een soort martelkasteel?

Het was een plaatjesboek voor kinderen van rond de 6-10 jaar, waarin er elke pagina een andere martelkamer was voor kinderen, Waarbij er op een pagina kinderen over glas moesten lopen. Het was kinderlijk en duidelijk geillustreerd. De hoofdpersoon was in ieder geval een meisje. Ik had het er met mijn familie over maar niemand weet de naam meer van dir boek, graag willen we het boek weer eens zien voor jeugdsentiment. Heeft iemand enig idee?

2 maanden geleden
3.3K
HeerVoldemort
2 maanden geleden
Klinkt als een leuk boek...
Vast niet meer pedagogisch verantwoord.
Antoni
2 maanden geleden
@Miloupost, het woord 'martelen' of 'martelkamer' komt er vast niet in voor? Of wel, denk je?
Miloupost
2 maanden geleden
@Antoni ik denk het eigenlijk niet, het zou kunnen maar dat is in ieder geval wat er gebeurde in het boek naar mijn herrinering!

Antwoorden (1)

Misschien heeft jouw herinnering het boek gruwelijker laten lijken dan het in werkelijkheid is. Het zou namelijk kunnen dat je "Raadselkasteel" van Susannah Leigh bedoelt. Daarin gaat ridder Sofie in een kasteel op zoek naar een monster. Ze komt telkens in een andere kamer terecht, waar ze opdrachten moet uitvoeren. Die kamers zijn op een dubbele pagina te zien en er is veel te zoeken in de kleurige tekeningen met middeleeuwse aankleding. Aan het eind wordt het zielige monstertje gevonden en kan het slotfeest beginnen.

Een plaatje van de Nederlandse vertaling krijg ik niet gevonden, maar de originele Engelse uitgave ziet er zó uit:
Plaatje bij antwoord
Amadea
2 maanden geleden
Miloupost
2 maanden geleden
Bedankt voor uw reactie! maar dat is hem helaas niet vrees ik. Het boek was in ieder geval een stukje donkerder qua kleuren, maar het was naar mijn herinnering toch wel luchtig.