Worden er tegenwoordig nog sprookjes geschreven? En dan heb ik het niet over de speech van een politieke partij o.i.d.

Worden er nog steeds nieuwe sprookjes bedacht en uitgegeven? Zoals je vroeger verhaaltjes had over Hans en Grietje en Sneeuwitje.

Wat wordt er tegenwoordig voorgelezen aan de kleine kinderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Jazeker, al moet ik toegeven demeest recente ontwikkelingen opdat gebied niet meer te volgen.Maar ik heb hier prachtige sprookjesboeken van onder andere Tonke Dragt (het Gevaarlijke Venster) en Astrid Lindgren (Sprookjes) die aan alle kenmerken van sprookjes voldoen ; verhalen over prinsessen, reuzen, heksen, dwergen, dieren, en magische gebeurtenissen heel ver weg en heel lang geleden.
Het meest recente werk dat ik ken zijn de Vertelselsvan Baker de Bard van JK Rowling, klassieke sprookjes alleen dan splinternieuw.

Het grote verschil natuurlijk tussen de sprookjes die we allemaal kennen en de nieuwe die van tijd tot tijd verschijnen, is dat de nieuw sprookjes nooit meer de status van de ode gaan halen. Niemand zal meer een nieuw Roodkapje of Doornroosje schrijven, en zelfs nieuwe Lelijke jonge Eendjes of Kleren van de Keizer , de meest recente lichting klassieke sprookjes van Andersen, zullen we niet meer krijgen vermoedelijk.

Maar dat maakt klassieke sprookjes zeker niet stommer of slechter dan sommige geweldige splinternieuwe verhalen. En soms worden sprookjes geweldig HERschreven. Een van mijn dochters favoriete boeken zijn de sprookjes van Roald Dahl, gruwelijke rijmen, waarin een aantal klassieke sprookjes 'naar waarheid' wordt verteld.

Klassieke sprookjes zijn eigenlijk bijna archetypen die je MOET kennen om een goed lezer te worden, maar modern spul is literair vaak beter te verteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De sprookjes worden tegenwoordig steeds commerciëler. Door goede reclame en door themaparken te bouwen om de sprookjes heen, worden de sprookjes steeds meer gepromoot.

De sprookjes van tegenwoordig zijn lang niet zo griezelig meer en juist de reuzen, heksen en monsters in deze boeken zijn aardig. Sprookjesachtige boeken zijn er voor kinderen van alle leeftijden. Een zeer populair sprookje van deze tijd is bijvoorbeeld Harry Potter. Dit bewijst dat sprookjes nog zeer actueel zijn en dat kinderen ze vandaag ook nog lezen.
In de volksmond wordt een sprookje tegenwoordig ook wel gezien als een verhaaltje, dat begint met een erge gebeurtenis en dat eindigt met een droom die in vervulling gaat.
Een sprookje helpt mensen de erge dingen te vergeten en even in een fantasie wereldje zonder zorgen te leven. Dat hebben kinderen en ook sommige grote mensen nodig om zich te kunnen ontwikkelen en te ontressen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens naar de bibliotheek. Daar kan je op de kinderafdeling in de boekenkasten kijken. En je laten voorlichten door het aanwezige personeel. Er is heel veel echt goed kinderliteratuur. Ook leuk voor jezelf om voor te lezen.
Jip en Janneke doen het nog steeds goed.
Nog even een tip, kan overbodig zijn, maar kijk ook goed naar de geadviseerde leeftijd waar het boek voor is geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede tip natuurlijk van de vorige spreker om naar de bibliotheek te verwijzen. Kijk voor titels ook eens op Leesplein.

(td)