Als het aan bepaalde uiterlijke kenmerken (formele eigenschappen van een tekst, zoals complexiteit en schoonheid) voldoet en als het door een grote gemeenschap van schrijvers, uitgevers, recensenten als zodanig wordt benoemd.

Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Literatuur staat het zo, en nog veel uitgebreider: "Het literaire gehalte van een tekst wordt in de literatuurwetenschap gedefinieerd middels een essentialistische of een institutionele definitie. De essentialistische definitie betreft de formele eigenschappen van een tekst, zoals complexiteit en schoonheid, en in het geval van poëzie bovendien formele zaken als rijm en enjambement. Deze criteria zijn echter voor een deel subjectief en daardoor problematisch. De institutionele definitie verwijst naar de vraag of gezaghebbende instanties uit het literaire veld, zoals uitgeverijen, literatuurrecensenten, boekhandels, een tekst al dan niet als literair beoordelen."
Antoni