Waarom werden de Ilias en de Odysseia van Homeros in de oudheid verboden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je aan die veronderstelling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met Nederlands zijn we bezig over verboden boeken. Ik heb deze 2 als opdracht gekregen.

Het beste antwoord

De oudste poëzie van de westerse wereld ontstond tussen circa 850 en 550 v Chr. in de Griekse steden op de westkust van Klein-Azië. Van deze verhalende gedichten werden er twee volledig overgeleverd: de Ilias en de Odyssee. Beide gedichten worden toegeschreven aan Homerus, volgens de traditie een 'blinde zanger'. De Ilias geeft het verhaal weer van de belegering van Troje, de Odyssee van de zwerftocht van Odysseus na de Trojaanse oorlog en zijn terugkeer op het eiland Ithaka.

reden verbod

399 v. Chr. De Griekse wijsgeer Socrates (469 ~ 399 v. Chr.) wordt omwille van zijn ideeën te Athene ter dood veroordeeld. Hij omringde zich met jongelingen - zoals Aristophanes, Xenophon (ca. 430 - ?) en Plato (427 - 347) - die hij volgens de aanklacht 'bedierf' met zijn redevoeringen en samenspraken, waarin hij menigmaal gezegden van Homerus aanhaalde. Van zijn geschriften is niets bewaard gebleven. Met de veroordeling en de dood van Socrates begint de geschiedenis van de beknotting van het vrije woord.

387 v. Chr. Plato doet het voorstel om het werk van Homerus te kuisen om de onrijpe jeugd niet te bederven. Over Homerus zal Plato later zeggen: 'Deze dichter is de grondvesten van de Griekse beschaving.'

35 na Chr. Keizer Caligula probeert de Odyssee te verbieden omdat het Griekse vrijheidsidealen tot uitdrukking brengt, die in het autocratisch geregeerde Romeinse rijk gevaarlijk kunnen worden.

1989 Van de vele vertalingen en bewerkingen in het Nederlands van de Odyssee zijn er twee leverbaar: de bewerking van Dr. Onno Damst� en de vertaling van Dr. M.A. Schwartz. Uitgerekend deze twee lijken op voorstel van Plato gekuist te zijn om de onrijpe jeugd niet te bederven.

groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze site had ik ook al geraadpleegd. Als ik niets anders vind denk ik dat mijn leraar dit verbod bedoelde.