waarom hebben zoveel strip figuuren een rare familie?

suske en wiske ouders onbekend sidonia alleen staand word regelmatig bezocht door acoholistiese lambik en vreemde jerom.kwik kwek en kwak ouder onbekend wonen bij driftige armoedige donald.wolfje (uit dd)geen moeder allen staande sociaal mislukte vader die probeert vriendjes van zoon op te eten.enz enz
er is eigenlijk haast niet een normaal voorbeeld te noemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Veel mooie antwoorden. Toch ontbrak deze:

Dat er een rare familie en 'normale' hoofdpersonen rondlopen, zorgt dat er contrast is. Meer rust bij het totaalbeeld! Daarnaast is het makkelijker voor kinderen om zich te identificeren met de normale(re) hoofdpersonen, omdat gezinsleden vaker gekke dingen doen. Het lijkt op hun eigen situatie thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is ook wel een scherpe ik vind dit echt een heel goed antwoord rara volwassenen die gekke onbegrijpelijke dingen doen en normale kinderen zo had ik het nog niet bekeken +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gefeliciteerd met je eerste beste antwoord ik vind het echt zonder twijfel het beste

Andere antwoorden (13)

Wat de een raar vind is dat voor een ander natuurlijk niet! Naar mijn weten is er nooit een standaard bepaald voor wat een 'normale' strip is. Je vraag is eigenlijk een beetje onduidelijk als ik dat eerlijk mag zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is er onduidelijk voor je?
ik vraag me af waarom er zoveel rare familie relaties in strip boeken zijn ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet wat de definitie van raar is op toepassing van 'rare' stripfiguren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed binnen alle walt disney strip karakters is er volgens mij niet een model gezin maar nu flap ik er zomaar wat uit
Simpel: normaal is niet interessant, of je moet "Jan Jans en de kinderen in de Vinex wijk" leuk vinden.
Overigens, ik heb ook rare familie, maar ben (nog) geen stripfiguur. En er staan weer een paar vragen op GV zo bij Jerry Springer hadden gekund.
Heel veel mensen hebben rare familie. Dus waarom stripfiguren niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja jans jans is idd dodelijk saai ik wilde het ook noemen als model voorbeeld in de strip wereld.Maar goed het zou we saai wezen +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke jerry springer vragen bedoel je volgens mij mis ik weer ik iets op gv
zondag
13 jaar geleden
Uhh... daar gaan we hier niet over uitweiden hè. Die mensen hoeven niet in een kwaad daglicht gesteld te worden met hun problemen. Als je snugger bent vis je ze er zelf wel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een plus, voor die opmerking over Jerry Springer vragen: goede uitdrukking: +
Anders is het niet interesant genoeg naar te kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Roodkapje hoor je ook niks over een vader of moeder, noch bij Sneeuwwitje. Bij Assepoester is moe dood en pa hertrouwd met een gemeen wijf met 3 verschrikkelijke dochters van haarzelf. Bij Hans en Grietje laten de ouders hun kinderen zomaar in het bos achter, lekkere ouders!

Zoals je ziet is het hebben van een rare familie niet alleen voorbehouden aan strips maar ook aan sprookjes en het komt er dus op neer dat dit over het algemeen een afspiegeling is van het werkelijke leven.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja de sprookjes idd ook !
goeie +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strips een afspiegeling van het werkelijke leven? Dat zal toch nog wel meevallen. In de werkelijkheid zijn de meeste families toch behoorlijk doorsnee. Vader, moeder, paar kindertjes, stel ooms en tantes en wat er zo nog meer bij komt kijken. Tuurlijk, elke familie heeft zo wel z'n alcoholist en z'n psychiatrische patiënt, maar het gros is toch redelijk gewoon. In strips echter is elk figuur opvallend (en dat moet ook haast wel).
zondag
13 jaar geleden
Widar ik zei niet dat strips een afspiegeling zijn van het werkelijke leven maar dat de families daarin zo zijn. Welke familie heeft niet een geheim of een schandaal te verbergen; een gek, een alcoholicus, een schuinsmarcheerder, een vamp, een onecht kind, een ongeoorloofde liefde, een mysterieuze verdwijning en ga zo maar door. Als jij denkt dat de meeste families redelijk gewoon zijn heb je nog niet veel levenservaring en nog weinig achter de schermen bij families gekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees in mijn reactie voor strips gewoon familie, dat is nl. wat ik bedoelde. En zoals je ook hebt kunnen lezen, zei ik al dat elke familie rare figuren heeft. Maar in strips is het meestal één grote verzameling rare figuren en dat is toch echt wel anders in het echte leven. Het is net wat de vraagsteller al zei en wat ik in mijn reactie ook zeg: gewoon puur de gezinssamenstelling van een stripgezin is geheel buiten de gemiddelde (en meeste ongemiddelde) werkelijkheid. (Goedkope opmerkingen over levenservaring negeer ik verder gewoon.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Zondag, Roodkapje had wel ouders hoor! Van haar moeder kreeg ze de opdracht om lekkernijen naar haar zieke oma te brengen. Moeder vulde het mandje.
En Sneeuwwitjes moeder was overleden en haar vader hertrouwde met die vreselijke, jaloerse stiefmoeder, die haar dood wilde hebben.
Zo is het leven. De meeste mensen hebben zichzelf niet zo gemaakt.
Wees blij dat jij geen rare snuiters in je familie hebt (denk je).
Of het nog niet hebt ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want dat is stoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ben ik het wel mee eens :). Het is veel leuker ;).
om de strip grappig te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat als je een stripfiguur een doorsnee familie had het doodsaai zou worden! Moet je je voorstellen?! Dan was er toch niks aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het de stripfiguren ook wat meer vrijheid geeft om 'streken' uit te halen en avonturen te beleven.
Vader en moeder hebben toch de taak hun kind zo goed mogelijk op te voeden en van een stripverhaal wordt misschien verwacht dat daarin het goede voorbeeld wordt gegeven.
Als de kids bij hun oom of tante wonen zijn er wat minder regels en kunnen die oom en tante zelf ook gekke dingen uithalen zonder dat dit als een slecht voorbeeld voor de kinderen wordt gezien.
Wolfje is dan weer een uitzondering omdat die wel bij zn vader woont, maar die is ook juist het tegenovergestelde van een kwajongen, hij moet zn vader opvoeden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das wel een scherpe opmerking van je dat wolfje zijn vader opvoed +
omdat een rare familie leuk is in een stripboek. als iedereen saai is, is er niets meer aan om het te lezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn stripverhalen en de figuren die er in voorkomen een uitvergroting van de 'realiteit' waardoor wat bestaat komisch verbeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden is de identificatie van de lezer met het strip-gezin. Stel dat de strip gaat over een gekke vader en moeder... wie wil dat nou lezen? Immers jouw ouders zijn niet gek, dus wordt het heel moeilijk om je in te leven als je dat leest. Aan de andere kant heeft iedereen wel een rare oom (zoals Oom Donald, Oom Dagobert, of Lambiek) of tante (Katrien..., Sidonia) in zijn familie, dus dat is heel herkenbaar en redelijk ongevaarlijk, dus dit wordt heel snel geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat maakt het verhaal anders dan dat er alleen maar "gewone" families zijn