waarom hebben zoveel strip figuuren een rare familie?

suske en wiske ouders onbekend sidonia alleen staand word regelmatig bezocht door acoholistiese lambik en vreemde jerom.kwik kwek en kwak ouder onbekend wonen bij driftige armoedige donald.wolfje (uit dd)geen moeder allen staande sociaal mislukte vader die probeert vriendjes van zoon op te eten.enz enz
er is eigenlijk haast niet een normaal voorbeeld te noemen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Veel mooie antwoorden. Toch ontbrak deze: Dat er een rare familie en 'normale' hoofdpersonen rondlopen, zorgt dat er contrast is. Meer rust bij het totaalbeeld! Daarnaast is het makkelijker voor kinderen om zich te identificeren met de normale(re) hoofdpersonen, omdat gezinsleden vaker gekke dingen doen. Het lijkt op hun eigen situatie thuis.

Wat de een raar vind is dat voor een ander natuurlijk niet! Naar mijn weten is er nooit een standaard bepaald voor wat een 'normale' strip is. Je vraag is eigenlijk een beetje onduidelijk als ik dat eerlijk mag zeggen.

Simpel: normaal is niet interessant, of je moet "Jan Jans en de kinderen in de Vinex wijk" leuk vinden. Overigens, ik heb ook rare familie, maar ben (nog) geen stripfiguur. En er staan weer een paar vragen op GV zo bij Jerry Springer hadden gekund. Heel veel mensen hebben rare familie. Dus waarom stripfiguren niet?

Anders is het niet interesant genoeg naar te kijken

Bij Roodkapje hoor je ook niks over een vader of moeder, noch bij Sneeuwwitje. Bij Assepoester is moe dood en pa hertrouwd met een gemeen wijf met 3 verschrikkelijke dochters van haarzelf. Bij Hans en Grietje laten de ouders hun kinderen zomaar in het bos achter, lekkere ouders! Zoals je ziet is het hebben van een rare familie niet alleen voorbehouden aan strips maar ook aan sprookjes en het komt er dus op neer dat dit over het algemeen een afspiegeling is van het werkelijke leven.

Zo is het leven. De meeste mensen hebben zichzelf niet zo gemaakt. Wees blij dat jij geen rare snuiters in je familie hebt (denk je). Of het nog niet hebt ontdekt.

Want dat is stoer.

om de strip grappig te maken

Omdat als je een stripfiguur een doorsnee familie had het doodsaai zou worden! Moet je je voorstellen?! Dan was er toch niks aan!

Ik denk dat het de stripfiguren ook wat meer vrijheid geeft om 'streken' uit te halen en avonturen te beleven. Vader en moeder hebben toch de taak hun kind zo goed mogelijk op te voeden en van een stripverhaal wordt misschien verwacht dat daarin het goede voorbeeld wordt gegeven. Als de kids bij hun oom of tante wonen zijn er wat minder regels en kunnen die oom en tante zelf ook gekke dingen uithalen zonder dat dit als een slecht voorbeeld voor de kinderen wordt gezien. Wolfje is dan weer een uitzondering omdat die wel bij zn vader woont, maar die is ook juist het tegenovergestelde van een kwajongen, hij moet zn vader opvoeden ;)

omdat een rare familie leuk is in een stripboek. als iedereen saai is, is er niets meer aan om het te lezen

Volgens mij zijn stripverhalen en de figuren die er in voorkomen een uitvergroting van de 'realiteit' waardoor wat bestaat komisch verbeeld wordt.

De reden is de identificatie van de lezer met het strip-gezin. Stel dat de strip gaat over een gekke vader en moeder... wie wil dat nou lezen? Immers jouw ouders zijn niet gek, dus wordt het heel moeilijk om je in te leven als je dat leest. Aan de andere kant heeft iedereen wel een rare oom (zoals Oom Donald, Oom Dagobert, of Lambiek) of tante (Katrien..., Sidonia) in zijn familie, dus dat is heel herkenbaar en redelijk ongevaarlijk, dus dit wordt heel snel geaccepteerd.

Dat maakt het verhaal anders dan dat er alleen maar "gewone" families zijn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100