Heeft het Fantasy boek het science fiction boek verdrongen ? Waarom is science fiction niet zo populair meer ?

Want ik zie nauwelijks tot geen Nederlandse vertalingen van science fiction boeken liggen bij de boekhandel. Hoe is dat gekomen ?
In de jaren zeventig en tachtig stikte het van de uitgevers die science fiction boeken uitbrachten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In de jaren 70 en 80 stikte het op de Nederlandse markt inderdaad van de vertaalde scifi en was alles nieuw en spannend. Maar dat waren ook de jaren waarin de V.S. zijn spannendste stappen maakte in de ruimte en waarin de Koude Oorlog op z'n kilst was. In die periode droomde iedereen van een leven in de ruimte en zag iedereen de problemen die we hier zouden hebben als we een nucleaire oorloog zouden beginnen. Science (en dus ook Science Fiction) waren mateloos populair. In deze periode leefden SF en Fantasy vredig naast elkaar en was de Fantasy het minder gelezen genre.

Daarna werd het rustiger, mensen zochten met hun dromen meer de terugkeer naar eenvoudigere tijden waarin de magie nog werkte. De Fantasy begon een steeds belangrijkere plaats in te nemen. Al vóór Harry Potter waren er veel lezers die van de SF naar de F overstapten (het grappige is dat J.K. Rowling beweert dat Harry P. geen Fantasy is en dat ze nog nooit van het genre had gehoord toen ze Harry P. schreef ;-)

SF werd het minder gelezen genre maar heeft nog steeds een schare trouwe lezers. Die moeten wel steeds beter Engels kunnen, want de Nederlandse uitgevers kiezen toch liever voor de snelle kaskrakers uit de Fantasy-wereld. Er worden nog steeds prachtige SF-verhalen geschreven die nog steeds vernieuwend zijn. Ze worden alleen niet meer in het Nederlands vertaald, en de Nederlandstalige SF-schrijvers vinden moeilijk een uitgever.

Ik verwacht dat er wel weer een moment komt waarop mensen weer op zoek gaan naar nieuwe horizonten in techniek, ruimte en tijd, en de SF weer populairder zal worden. In de VS en Groot-Brittanie is het trouwens nog steeds mateloos populair, gezien de bezoekersaantallen van de Worldcons (wereld Science Fiction conventies), die wel wat teruggelopen zijn sinds de tachtiger jaren, maar nog steeds in de duizenden lopen.

Ach, de eerste stappen die kant op zijn al weer genomen. Er lopen al weer een paar jaar Stormtroopers rond op de Elf Fantasy Fair, dus we blijven vredig samenleven, en hakken af en toe met een plastic lichtzwaardje in op een fantasy-piratensabel, dromend van andere tijden!

Toegevoegd na 5 minuten:
Zo, nu eerst ff doctor Who kijken op de BBC!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zie science-fiction als een modeverschijnsel dat voorbij is.
Ikzelf was toen de grootste science-fictionfan die je je maar voor kunt stellen, ik las alles van Asimov tot Sturgeon en Vonnegut.
Het boeit niet meer. Ruimtevaart is gemeengoed geworden, en de auto's worden al door robots in elkaar gezet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waar , maar zweeftreinen rijden nog steeds niet.( behalve bij de luchthaven van Shanghai ) .
Verder zijn we nu pas aan het ontdekken over nieuwe toepassingen van relativiteits theorie en over ideeën over snellere manieren om door tijd en ruimte te reizen. Ik zie ook een grote toekomst voor milieu catastrofe / vulkaanuitbarsting / 2012 eindtijd verhalen . Overigens @Atwman heb je ook Philip K. Dick boeken gelezen. Net als Vonnegut was hij meer een schrijver van de realiteit / non- realiteit en psychologische constructies.
AWM
14 jaar geleden
Ja, mijn boekenkast stond er vol mee. Ook Dick. Van Vogt, Heinlein, Clark, ik lustte er wel wel pap van :)
Door het enorme succes van Harry Potter is de belangstelling voor fantasy weer helemaal opgelaaid. Als het nieuwste boek nét uit was, zag je business-mensen die normaal niet uit hun laptop wég te rukken waren, als een zoet schoolkind in z'n Harry Potter zitten.
Een aantal jaren terug had niemand willen toegeven, boeken over draken en toverspreuken te lezen, als volwassenen : sprookjes lezen was echt niet ''cool"....
En door zenders als Nat. Geogr. en Discovery Channel krijg je de science (niet meer helemaal) fiction in je huiskamer - dat heeft er volgens mij ook veel mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mis toch m'n reizen door de wormgaten en mijn zonnezeilen die me naar verre stelsels en afgelegen terraposten voerden.
Bijna alles in ontspanning is trendgevoelig. Het is je persoonlijke belangstelling en ontwikkeling die je een andere weg laat bewandelen. Dit sluit niet uit dat een goeie fantasy zoals die van Kim Harrison niet te genieten valt.