Zijn er Vlaamse boeken?

Als je boeken in Nederland koopt zijn die boeken gewoon in abn geschreven, als je een boek koopt in België, zijn die dan in het Vlaams? In België heb je natuurlijk wel andere woorden en zinsopbouw waardoor een Nederlands boek soms verwarring zou opbrengen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
taillie
3 jaar geleden
geeft ook deels te maken omdat ons landje is onderverdeel tussen het vlaams gewest en het waals gewest. in het vlaams gewest spreekt men hoofdzakelijk nederlands en het waals gewest is dan franstalig. we hebben dan ook nog de oostkantons en daar spreek men duits
SentWierda
3 jaar geleden
Het is een misverstand dat alle boeken in Nederland in het Nederlands (ABN) zijn geschreven. Veel boeken verschijnen in een afwijkende taal of dialect. Afwijkende talen zijn met name Fries en Nedersaksisch, totaal goed voor enkele miljoenen sprekenden in de vijf noordelijke/oostelijke provincies..
Nederland telt zo'n twintig hoofddialecten en vele tientallen subdialecten. Vele honderden, wellicht duizenden boeken zijn uitgegeven in één van deze van het ABN afwijkende talen, hoofddialecten en subdialecten.
Soms zijn dialecten niet van oudsher aanwezig maar door de omstandigheden ontstaan (bijv. vervening of indijking), zoals Hollandse dialecten in drie provincies: Noord-Brabant: Westhoeks; Friesland: Bildts; Drenthe: Klonies.

Antwoorden (2)

Ja, er zijn Vlaamse boeken in de zin dat sommige boeken geschreven zijn in het Vlaams ipv standaard-Nederlands of Hollands. Maar het is niet zo dat Nederlandse boeken worden vertaald in het Vlaams of dat er een aparte Vlaamse vertaling van een Engels boek naast een 'Nederlandse' vertaling wordt gemaakt.
3 jaar geleden
In Vlaanderen kun je soms een andere, aangepaste, versie van een boek kopen dan in Nederland.
Een bekend voorbeeld is het recent (2018) verschenen "Atlas van de Nederlandse taal". De editie Nederland heeft een cover met rode steunkleur De editie Vlaanderen heeft een cover met blauwe steunkleur. Met twee Nederlandse auteurs voor de Nederlandse versie (Mathilde Jansen en Nicoline van der Sijs) en twee Vlaamse auteurs voor de Vlaamse versie (Johan de Caluwe en Fieke van der Gucht).