Is het gebruikelijk dat er geen licenties worden betaald aan een auteur, voor de boeken die via een voorverkoop, dus op inschrijving worden verkocht?

In de begroting van onze uitgever staat, dat wij pas royalties ontvangen over de boeken die na de voorverkoop verkocht zijn. Het kan dus verkeren dat wij voor 1000 niets ontvangen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een rare gang van zaken. Als u in het contract, dat u getekend heeft, hier niks van terugvindt, en er dus niet mee accoord bent gegaan, kunt u hier met succes tegenin gaan.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb de teksten er natuurlijk niet bij, maar kan het niet zo zijn dat de royalties over de boeken die in de voorverkoop zijn verkocht / besproken (dan nog niet daadwerkelijk fysiek verkocht natuurlijk, want er IS dan nog geen boek) pas worden uitbetaald nadat de boeken daadwerkelijk geleverd en betaald zijn ? In de voorverkoop hebben mensen namelijk wel de inténtie het boek aan te schaffen, maar lang niet altijd DOEN ze dat ook uiteindelijk echt. Of niet in de winkel waar ze op het boek ingetekend hadden omdat het er elders net iets eerder lag.

Zo heb ik wel eens ingetekend op een boek dat pas een week NA een andere boekhandel het boek voorradig had ; tegen de tijd dat mijn intekenexemplaar eindelijk binnenkwam had ik het al twee keer uit. Dat was dus een intekening die uiteindelijk (in die winkel) niet tot een verkoop leidde (al heb ik het boek uiteindelijk wel gekocht). Logischerwijze ontvang je daarover dus pas royalties na de daadwerkelijke afname.

Als je trouwens in de vóórverkoop al duizend boeken weet te slijten, zou ik me over de rest van de verkopen ook niet zo'n zorgen maken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Logischerwijze ontvang je daarover dus pas royalties na de daadwerkelijke afname."
Ik wil het hier wel mee eens zijn....+1