Wat denk jij dat het centrale thema is van de boeken van Haruki Murakami ?

Er wordt gezegd dat het allemaal duidelijk wordt als je meer boeken gelezen hebt, maar ik ben er nog niet uit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt meer boeken gekocht hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee. dat bedoel ik niet

Het beste antwoord

Ik denk dat je de zoektocht naar de eigen identiteit (in de moderne kapitalistische samenleving) als centraal thema in Murakami's werk kan zien.
De hoofdpersoon uit 'Dans, dans, dans' bijvoorbeeld zegt dit vrij letterlijk door vrij te nemen van zijn werk (het 'sneeuw ruimen') om weer alles goed op 'elkaar te laten aansluiten'. In dit boek staan ook veel essay-achtige stukken over de werkingen van de kapitalistische maatschappij.
In 'Kafka op het strand' is de hoofdpersoon ook opzoek naar zijn ware ik. Er wordt hier, om een voorbeeld te noemen, gesuggereerd dat Kafka een gespleten persoonlijkheid heeft - 'De jongen die Kraai genoemd wordt' - waarvan hij zich dient te bevrijden. Het personage Nakata is juist volkomen 'leeg' en heeft helemaal geen persoonlijkheid/identiteit.
In 'Norwegian wood' worstelt de hoofdpersoon met de zelfmoord van zijn vriend en de geestesgesteldheid van zijn vriendin. Ondertussen is hij opzoek naar zijn positie in de wereld, wat hij wil van het leven.
In 'De opdwindvogelkronieken' komen meerdere passages voor waarin de hoofdpersoon zich in een geheimzinnig hotel bevindt; gesuggereerd wordt dat dit zijn eigen hoofd is. Hij lijkt iets aan zichzelf te moeten veranderen, om zijn vrouw weer terug te vinden. (Al is dit inderdaad een heel ingewikkeld boek, dat ik niet zo 1-2-3 kan uitleggen - er staat als ik het goed heb ook een verklaring achter in het boek van de vertaler!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij gaan ze over verlies, liefde en verlangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt er zeker in voor, maar is het denk ik niet
Ik denk dat adolescentie met daarin inherent het worstelen met de eigen identiteit een belangrijk thema is in zijn boeken.
Daarnaast zie je veel mislukte liefdes omdat de hoofdpersonen - zonder dat het zo benoemd wordt - uiteindelijk altijd tot de conclusie komen dat ze 'eilandjes' blijven die elkaar nooit volledig zullen kennen.