Mag je een satire schrijven over een politicus (boek)?

Mag je een satire schrijven over een politicus en dan de naam (op grappige wijze) veranderen. Maar je herkent nog wel dat het die persoon is. Het is niet perse negatief het is echt op grappige wijze.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@fkamphorst, zo'n roman heet sleutelroman. Veel sleutelromans zijn juist tegelijkertijd een satire.
https://www.ensie.nl/literatuur/sleutelroman
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als het niet zou mogen, zou bv de satirische sleutelroman - Onder Professoren - verboden zijn.. Het werd een bestseller met vele herdrukken. Het boek gaat niet over politici, maar wel over duidelijk te herkennen hoogleraren aan de universiteit te Groningen. Die kwamen er niet al te best vanaf.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.
In het auteursrecht is een uitzondering gemaakt voor parodiëren. Dat mag dus, maar voorwaarde is wel dat de parodie "in overeenstemming is met wat in het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is". Wat redelijkerwijs geoorloofd is, is sterk afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Maar bijvoorbeeld smaad of belediging zijn in het algemeen niet geoorloofd, dus ook niet in een satire.
Zo schreef Willem Frederik Hermans ‘Onder Professoren’. Vele in het boek voorkomende hoogleraren zijn geduid als bestaande personen:
• Econoom Jan Pen, een huisvriend van de Hermansen, herkende zich in Tabe Pap.
• Achter Ajold Ongering (‘Plofje de Olifant’) gaat de polemoloog Bert Röling schuil.
• De citaten van Andreas Ballingh zijn letterlijke aanhalingen uit het oeuvre van de historicus Ger Harmsen.
• Dingelams grootste vijand, prof.drs. Knellis Tamstra, is de geograaf Robert Tamsma (met wie Hermans het geregeld aan de stok had).
• Professor Stavinga van de Groninger theologische faculteit is de theoloog Theo van Baaren.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Van 'Onder Professoren' zijn vele drukken verschenen.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik bedoel ik snap niet waarom je de (vast kloppende) stelling geeft:
"Van 'Onder Professoren' zijn vele drukken verschenen."
Welke invloed heeft dat op de vraag of het antwoord?
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN: uit het antwoord van SimonV maak ik op dat 'Onder Professoren' niet door de beugel kon. Terwijl het een bestseller is geworden.
LeonardN
4 jaar geleden
Ah, dat haal ik helemaal niet uit het antwoord, maar nu snap ik iig je reactie.
MarBet
4 jaar geleden
Ik lees juist het tegenovergestelde in het antwoord, namelijk dat Onder Professoren een succesvolle satire is waarin personen herleidbaar zijn. Het Bureau, van J J Voskuil is misschien ook wel een voorbeeld, al weet ik niet zeker of dit herleidbaar is naar personen of alleen een instituut.