hoi allemaal, ik heb ooit een keer een boek gelezen maar ben de titel en de schrijfster kwijt.wie weet welke het is?

het gaat over een tienermeisje dat joods is en in een dorp woont.vanuit dat dorp gaat ze naar een ghetto toe en van daaruit op transport naar een concentratiekamp.bepaalde details die er volgens mij in voorkomen is dat ze in dat kamp die mensen achter dat hek eng vind en later beseft dat ze hetzelfde is geworden,treintransport met bomaanslag waarbij een ander meisje haar ogen verloor.en een kampbewaakster die een verhaal verteld waarom ze in het kamp is gaan werken.Aan het eind van het verhaal gaat ze in amerika wonen.

bedankt in ieder geval voor hrt lezen en hopelijk beantwoorden want ben al heel lang op zoek naar het boek

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Misschien dit boek:

Daniella / Ka-Tsetnik ; [vert. uit het Engels naar de oorspr. Hebreeuwse uitg.: M. Mok]
cop. 1990
Auteur: Ka-Tzetnik 135633 (1917-2001) is Yehiel De-Nur; Maurits Mok (1907-1989)
251 p
Weert : Kadmos
Annotatie:
Oorspr. Nederlandse uitg.: Amsterdam : Scheltema & Holkema, 1960
Een jong joods meisje woont en werkt illegaal in een Pools ghetto, nadat haar ouders en broertje zijn opgepakt. Haar oudste, getrouwde, broer houdt een oogje op haar, maar na verloop van tijd wordt ook hij naar een werkkamp gestuurd. Vlak daarna wordt zij, veertien jaar oud, bij een razzia opgepakt en met een grote groep meisjes getransporteerd naar het concentratiekamp Auschwitz. Meteen na aankomst wordt zij geselecteerd om te werken in het 'Puppenhaus', het kampbordeel voor de leiding en de SS. Ka-Tsetnik (1917) leefde van 1943 tot in januari 1945 in Auschwitz en hij heeft zijn ervaringen verwerkt in een romancyclus, waarvan 'De vuurroos' (a.i. 84-32-147-4) het 1e, en dit het 2e deel is. Deze goed vertaalde, en oorspronkelijk in 1960 verschenen, roman is heel aangrijpend, en beschrijft beklemmend en realistisch m.n. de psychische gevolgen van het leven in een niets ontziend, volkomen onmenselijk systeem. Op het beige omslag zwart-beige foto's van de ingang van Auschwitz en van een groepje vrouwelijke gevangenen, belettering in donkerroze en grijs-wit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het
"Gizelle, red de kinderen!" : vier zusjes overleven Auschwitz / Gizelle Hersh en Peggy Mann. Alphen aan den Rijn : Sijthoff, cop. 1983. ISBN 90-218-3058-2.

In de ik-vorm vertelt de 16-jarige Gizelle, de oudste van de vijf kinderen Hersh, hoe haar familie samen met andere Joodse inwoners uit Hongarije naar het concentratiekamp Auschwitz wordt gevoerd. De verschrikkingen van het transport, de aankomst in het kamp en het (over-)leven aldaar beschrijft zij onbevangen en zonder emoties. Na de bevrijding, als ze hoort dat ook haar broertje is gedood, stort ze in. Een oom en tante in Amerika zorgen uiteindelijk voor een nieuw vaderland voor haar en haar zusjes.
Amadea