Schrijf het verhaal zoals dat in je opkomt.

Schrijf het verhaal zoals jij dat in je hoofd hebt.
Schrijf dat verhaal alsof iemand jou een boeiend verhaal vertelt.

Je hebt een verhaal in je hoofd en dat ga je opschrijven.
Het maakt niet uit welke persoonsvorm je gebruikt, welke namen, welke tijd, wat dan ook.
Het gaat er om dat je op een vlotte manier
een interessant verhaal vertelt.

Je kunt de rol van beschouwer hebben, van een alwetende, of je kunt de rol hebben van een deelnemer aan het verhaal.
Maar daar kunnen anderen niets over zeggen.\

Jij hebt dat verhaal in je hoofd en het moet dus jouw verhaal worden.

Daarbij moet je niet over een heleboel dingen gaan zitten nadenken, want dat beperkt je creatieve vertelling.

Later, als het verhaal af is, dan ga je een controle doen over persoonsvormen, tijdsbestek, taalgebruik, zinsopbouw e.d.

Hier vind je een heleboel tips:

http://www.shortstory.nu/korte_verhalen_schrijven/

Toegevoegd na 2 minuten:
http://verhalen.startpagina.nl/

http://www.leerwiki.nl/Verhalen_schrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

- een te ingewikkelde verhaallijn waardoor je zelf de draad kwijtraakt
- (hoofd)personen die uit hun rol vallen
- dingen 'verraden'
- in herhaling vallen

Voorkomen door de achtergrond en karaktereigenschappen van je personages goed uit te werken, de verhaallijn(en) uitwerken voor je gaat schrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een veel voorkomende beginners fout is een niet doordacht verhaal. Veel mensen lopen halverwege vast of gaan het boek afraffelen.

Dit kan je voorkomen door oa je ideeen niet meteen in je verhaal te schrijven maar op een "kladje" te schrijven. Hou het kladje een tijdje bij je en denk er rustig over na. Je zal zien dat je het gaat verbeteren en en het verhaal kan hierdoor een andere wending krijgen.

Geduld is dus uiterst belangrijk bij het schrijven van een boek.