Wat te doen bij een writersblock?

Ik zit momenteel helemaal zonder inspiratie voor mijn fantasyboek.

Hoe kan ik weer inspiratie krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Ga even iets heel anders schrijven, dan zul je zien dat je het ineens weer weet en verder kunt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je financieel het een paar maanden kunt uitzingen, ga weg met rugzak , fiets, trein of wat dan ook ergens en leef eens gewoon . Kan dat niet dan, ontspannen en ook fietsen en ontspannen en niets doen wat de bron is van alle inspiratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is hier mis mee? Ik kan niet plussen anders had ik het gedaan.
Realiseer je, dat je bewuste gedachten maar 1/8 van je bewustzijn is : het topje van de ijsberg, dat boven water uitsteekt. Ideeën ontstaan in de 7/8 onder water : als een luchtbelletje stijgen die ideeën door alle lagen omhoog, tot het 'boven water' komt...Je boek groeit dus heus wel verder : gewoon afwachten tot je op een morgen wakker wordt, en je weer verder kan.
Intussen lekker leuke dingen doen en je batterijen opladen : als de inspiratie om door te gaan er weer is, zal je waarschijnlijk hard aan het schrijven slaan, en dan heb je die opgedane energie hárd nodig!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga enkele weken in een hutje in de Schotse Hooglanden zitten. Heeft bij mij ook geholpen! Even helemaal, maar dan ook werkelijk hélemaal, niets. Weg van alles, dus ook alles wat eventueel gekoppeld kan worden aan het schrijven van een boek (geen laptop dus, geen andere boeken, zelfs geen pen en papier).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar helpt maar één ding; je hoofd leegmaken!
Ga lekker naar buiten, frisse lucht doet wonderen. Denk er even niet meer aan en zoek bewust andere dingen om mee bezig te zijn.Het heet niet voor niets een "writersblock" een blokkade dus van je hersenen. Daar kom je even niet doorheen en hoe meer je het probeert hoe gefrustreerder je wordt! Jou schiet nu even niets te binnen, so be it. Niet meer forceren en andere leuke dingen doen. Door je hersenen op dit gebied rust te geven, heb je goede kans dat je ineens `s nachts wakker wordt en vol nieuwe ideeën zit. Het netwerk dat hersenen heet, slaat alles op en door een trigger( link) kan het ineens het bestand weer oppakken en verder uitwerken.
Jouw hersenen werken nl. gewoon door!
13 jaar geleden
Ga lezen, lees erop los. Lees alles wat jou interesseert, waar je een kick van krijgt. Ga er even niet bij aan je eigen boek denken, maar geniet ervan. Je zult allerlei stijlen en onderwerpen tegenkomen, zaken waar je nog nooit over hebt nagedacht. Dat opent je geest voor nieuwe invloeden.
De inspiratie komt daarna vanzelf wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter compensatie +1, dit is geen verkeerd antwoord ik heb gister gemerkt dat ik door het lezen van fantasy boeken weer ideeën krijg voor mijn eigen boek
De writersblock beschrijven. Hoe voelt een writersblock, hoe voel jij je daarbij. Als dat je is gelukt krijg je alles weer op papier ;)

Vergezocht, maar het helpt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijg inspiratie door op een vel papier in midden een cirkel te tekenen met een woord. Welk woord, vraag je je dan af, en dat is een woord dat je aanspreekt, dus ga op zoek naar mooie woorden die een goed gevoel geven. Bv kracht, liefde, dromen, schoonheid, avontuur enz.
Geef dit woord een kleur met een kleurpotlood, kies de kleur die je erbij vind passen.
Ga nu brainstormen; schrijf alles (echt alles zonder erover te oordelen!) op wat er in je opkomt en teken steeds een lijntje vanuit het midden en schrijf dan op wat er in je opkomt. Dat gaat er dan uitzien als een soort zonnetje zeg maar.
Laat je door deze woorden inspireren tot het schrijven van je verhaal.
Tip: lees boeken over creatief denken, bv 1000 ideeen per dag, het grote boek van de creativiteit, Flow, brand-it etc.