Het is niet bekend welk boek in Nederland momenteel het meest uitgeleend is.
Jaarlijks wordt door Stichting Leenrecht een top 1000 opgesteld. De lijst is gebaseerd op een representatieve steekproef met gegevens van 60% van de Nederlandse Openbare Bibliotheken.

De top 10 van 2013 telt maar liefst 7 thrillervermeldingen.
"Koorts" van Saskia Noort werd het meest uitgeleend in 2013. Gevolgd door "In mijn dromen" van Simone van der Vlugt en "Het chalet" van Suzanne Vermeer.

Plaatselijke bibliotheken hebben wel actuele toplijsten.
Bijvoorbeeld:
http://www.bibliotheekwaterland.nl/ons-aanbod/collectie/collectie
SimonV