Als het goed is gaat dat van zelf. Schrijven doe je omdat je het leuk vindt. Als je steeds moeite moet doen om te schrijven kan je misschien beter stoppen. Ik schrijf zelf niet, maar ik bedenk zelf wel eens verhalen in mijn hoofd en dat gaat vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door alsvast te bedenken hoe het einde van je verhaal wordt. Zo kun je naar het einde toe schrijven. Dat doe ik dan tenminste altijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Innerlijke rust, dan zijn je blokkades weg die het nu tegen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet aan het schrijven bent, denk je natuurlijk wel aan het boek waar je mee bezig bent.
Zorg dat je altijd een papiertje en een pen, of een dictafoon (zit in de meeste mobiele telefoons) bij je hebt, zodat je snel aantekeningen kan maken of je ideeen even vast kunt leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door om je heen te kijken en echt goed op te letten, krijg je weer inspiratie.
Als je even je huis verlaat, door de winkelstraat loopt,...
Als je in een restaurantje zit....
Als je in de bus of trein zit....
Als je door een park wandelt...

is het heel gemakkelijk om inspiratie op te doen... Lopen geeft mij persoonlijk de meeste ideeen. Daarom neem ik dan ook vaak een opschrijfboekje mee. (als ik die vergeet stuur ik mezelf een sms met mijn briljante idee)

Op een of andere manier is inspiratie verborgen in andere mensen, de natuur, en wat daar gebeurt.

Ik kijk graag naar de interactie tussen anderen. Ook een gesprek met een kwebbelkous uit je kennissenkring kan helpen!

gewoon even jezelf uit dat vastzitten weghalen, en je bent weer open voor nieuwe ideeën! En, als laatste, vooral ook niet bang zijn voor nieuwe ideeën en nieuwe richtingen die je niet verwacht :-))

Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad! Heel mooi antwoord. + Maar een SMS naar jezelf versturen is wel zonde van je beltegoed hoor!
Je kan het dan beter opslaan als concept...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is ook zo... maar dat wist ik eerst niet :-) en soms is het toch wel handig, vooral als het naar een ander toestel moet even. Als je echt in de middle of nowhere staat...
Het klinkt misschien raar, maar: door gewoon verder te schrijven, ook al heb je nog geen inspiratie. Misschien schrijf je onverwacht iets goeds, en misschien schrijf je bagger, maar je schríjft tenminste.

Als je gewoon dorschrijft, kom je erachter dat je een hoop weg moet gooien (dat hoort ook bij het schrijven), maar ergens zit er ook goed materiaal bij, en dat helpt je om weer inspiratie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld even achterlaten. Hoe doe je dat? Als de middelen hebt, neem de trein of een goedkoop vliegtuig en blijf ineen godvergeten dorp ergens aan de middelandse zee. Wedden dat de inspiratie terug komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Observati.
Achter elke gedachte en waarneming een verband te zoeken, een verhaal van te maken, een theorie en een fantasie aan te breien.

Maak van iets simpels een complex verhaal.

Probeer van een glas appelsap een spannend stukje te schrijven, of de filosofie daarachter.

Inspiratie krijg je door je eigen denken en waarneming en die zou je moeten verbreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domweg iets anders gaan doen. Wandelen of fietsen zijn zeer geschikt.

Je zou ook de boekenbijlage van de NRC kunnen gaan lezen. Ik krijg van die boekbesprekingen altijd de neiging iets beters te schrijven.
rose
14 jaar geleden
Lees vooral veel andere boeken. Daar kun je vaak weer meer inspiratie uit halen. En luister goed naar verhalen van andere, of kijk naar je eigen leven (of dat van anderen), en haal daar dan je inspiratie uit.