Hoe te doen (zie uitleg)?

Ik weet dat je een gesproken tekst op een nieuwe regel moet beginnen, maar geldt dat voor onderstaande situatie ook:

SITUATIE 1:

Hij ging op een van de fraai bewerkte stoelen zitten en vroeg:
´waar wilde u het over hebben?'

OF MOET HET ZO ZIJN:

SITUATIE 2:

Hij ging op een van de fraai bewerkte stoelen zitten en vroeg: ´waar wilde u het over hebben´?

BTW: het antwoord mag gegeven worden door met situatie 1 of situatie 2 te antwoorden.

Mijn excussus voor de eventuele onduidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat je überhaupt op een nieuwe regel zou moeten beginnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een dialoog op de zelfde regel doorschrijft is het onduidelijk, dat bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoor ik voor het eerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is bij het posten iets mis gegaan... het enige verschil tussen je 2 stellingen is nu de plaats van het vraagteken. Als dat je oorspronkelijke vraag is, dan is stelling 1 de juiste. Eerst het vraagteken dan het aanhalingsteken. Overigens zou je, om aan te geven dat het hier gesproken tekst betreft, gebruik moeten maken van " en niet van ' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh? gezien de overige antwoorden is er dus wel verschil te zien tussen de opbouw van de regels? hummmm... dan ligt het aan mijn weergave zeker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Gee Het verschil is dat bij situatie 1 dit op de volgende regel staat: ´waar wilde u het over hebben?’ (En dus niet gelijk achter vroeg:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhuh... dat begreep ik al uit de reacties van de anderen.. alleen.. op mijn scherm is dat niet te zien. :( vreemd... heeeeel vreemd.. :P:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
firefox
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij ook, beiden nieuwe regel

Antwoorden (8)

Ik zou voor situatie 2 kiezen, dat staat wat "mooier"..
alleen zou ik dan het woordje " waar" met een hoofdletter schrijven...en inderdaad; je hoeft volgens mij niet persé gesproken tekst op een nieuwe regel
te laten beginnen hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Situatie 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een dialoog: situatie 1.
Gewone boekvorm: situatie 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet het taalkundig officieel zo:

Hij ging op een van de fraai bewerkte stoelen zitten en vroeg:
'waar wilde u het over hebben?".

Oftewel, de vraag (die gesproken wordt door iemand) moet met het vraagteken binnen de aanhalingstekens geplaatst worden. En de complete zin moet vervolgens gewoon afgesloten worden door een punt.

Het argument dat gesproken tekst op een nieuwe regel moet beginnen heb ik nog nooit gehoord, ondanks dat ik het zelf ook wel helder vind.

Toegevoegd na 58 seconden:
Maar dan met gelijkwaardige aanhalingstekens natuurlijk. ;-)

Zo dus:

Hij ging op een van de fraai bewerkte stoelen zitten en vroeg:
"waar wilde u het over hebben?".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Situatie 2: Hij ging op een van de fraai bewerkte
stoelen zitten, en vroeg: "Waar wilde u
het over hebben?". Dat is m, schrijf zelf verhaaltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Situatie 2, maar dan 'waar' met een hoofdletter, het vraagteken binnen de aanhalingstekens (hoort bij de vraag) en alles afsluiten met een punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder meer: '2'