Wat zijn de betekenissen van de namen van de personages in het boek Karakter, van F. Bordewijk?

Ik weet dat er iets met de namen van de personages is. Omdat Bordewijk duidelijk klanken koppelt aan betekenissen. Zo heb je bijvoorbeeld Katadreuffe wat gekoppeld kan worden aan catastrofe (hij bereikt zijn doel, maar verliest zijn karakter wat een catastrofe kan zijn). Verder kom ik helaas niet. Weten jullie misschien nog namen/betekenissen? Dreverhaven, Gankelaar, Graanoogst, Te George, Rentenstein en Stroomkoning.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook eens hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-achternaam-katadreuffe-nederland.149213
Veel uitleg!

Het beste antwoord

Rentenstein wordt ontslagen wegens verduistering van geld uit de personeelskas. In zijn naam zou je iets van 'rente' kunnen zien.

Jan Maan heeft een goed stel hersens, maar schopt het niet erg ver als machinebankwerker. Hij is te veel bezig met het communisme en de meisjes. De naam Maan zou kunnen duiden op: niet aards of niet helemaal van deze wereld, een beetje een dromer.

Lorna te George klinkt als een exotische naam. Een naam van een mooie, wulpse, verleidelijke vrouw.

Stroomkoning is een gewiekste zakenman met veel connecties. Iemand die de weg weet in de wereld van het geld, de macht? Iemand die de juiste (geld)stroom weet te vinden, zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!