Hoe ver lopen de boeken "A Song of Ice and Fire" voor op de "Game of Thrones" serie?

Als George HH Martin morgen stopt met schrijven (met leven dus), zullen dan de tv-serie/boekenserie doorgeschreven worden? Ik neem aan dat er een soort conclusie zal komen. Ik heb begrepen dat hij met mensen samenwerkt, en dat de tv-serie soms afwijkt van de boeken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Castle
8 jaar geleden
Zolang het geld oplevert zal het doorgaan met de series en misschien ook wel de boeken. Mocht het geen geld meer opleveren dan schromen ze er niet voor om de stekker er zomaar uit te trekken. Getuige: V- the new series, Invasion, etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het dus niet over geld. Maar misschien niet goed duidelijk gemaakt. Het gaat erom wat er gebeurt als de wil en het geld er juist wel is, maar het brein achter het werk niet meer.
Castle
8 jaar geleden
Volgens mij bedoel je George RR Martin? ----- Dat is natuurlijk afwachten. Er zijn genoeg mensen die de schrijfstijl van George RR Martin eigen hebben gemaakt al is het maar in fanfictionboeken. Ik heb even gekeken en het internet staat vol informatie om te schrijven zoals hem. Er zijn mogelijkheden maar of ze die (willen) benutten is de vraag. Daarnaast zal het werk dat eventueel gemaakt zou worden na zijn dood zwaarder beoordeeld worden dan dat hij het zelf had geschreven. Hij is voor vele een legende en daar is moeilijk aan te tippen.

Het beste antwoord

Je hoofdvraag is hoe ver de boeken voorlopen op de tv-serie. Het antwoord hierop is niet te geven, omdat de boeken niet 1-op-1 verfilmd worden. Met ingang van het vijfde seizoen van de tv-serie is er helemaal geen pijl meer op te trekken omdat de verhalen in boek 4 en boek 5 elkaar aanvullen. Ik ben nu bijna klaar met het lezen van boek 4 en ik zie dingen die in de tv-serie allang behandeld zijn, maar ook dingen die niet in het boek staan maar al wel in de tv-serie gebeuren.

Je tweede vraag is of de serie voltooid zal worden door een andere auteur mocht het onvermijdelijke gebeuren. Ik vermoed van wel aangezien veel fans willen weten hoe het afloopt en er is ook een commercieel belang bij. Ik ben drie jaar geleden naar een lezing van George RR Martin geweest en hij vertelde dat het einde van de boeken, globaal omschreven, in een kluis liggen. Daarnaast weten de acteurs hoe het verhaal eindigt omdat zij daar bij hun interpretatie rekening moeten houden. JK Rowling had ook het verhaal van de Harry Potter-cyclus in een kluis liggen en vertelde de acteur Alan Rickman al bij de allereerste opnames over belangrijke plotwendingen later in het verhaal. Dit moest hij weten om op een bepaalde manier te kunnen acteren.

George RR Martin vertelde ook dat alle acteurs vastgelegd zijn voor een bepaald aantal seizoenen en aan de hand van dat aantal kun je in ieder geval de conclusie trekken dat alle acteurs weten of ze het blijven leven tot het einde van het boek. Er ligt dus wel degelijk iets vast over het einde van het boek, maar het zou natuurlijk fijn zijn als George RR Martin nog vele jaren blijft leven en het verhaal zelf kan afmaken. Laten we het hopen.