Wanneer kun je al een beetje stoppen met het introduceren van het hoofdpersonage?

Ik ben nu bezig om een verhaal te schrijven.
Bij welk hoofdstuk kun je al een beetje stoppen met het introduceren van het hoofdpersonage(s)?

1.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zou door het hele verhaal heen steeds weer wat verassend laten opkomen over het hoofdpersonage wat de lezer nog niet wist. Maar na 2/3 hoofdstukken kan je met de hoofdlijnen wel stoppen.
tinus1969
3 jaar geleden
Ik zou het schrijven heel anders aanpakken. In ouderwetse boeken/verhalen heb je inderdaad, dat de eerste hoofdstukken worden gebruikt om de hoofdpersonen te introduceren, en dat daarna het verhaal pas begint. Zulke boeken zijn daardoor uitgebreid en gedetailleerd, maar ook traag. In moderne boeken begint het verhaal gelijk, en is de introductie van de hoofdpersonen kort of geleidelijk. De beste verhalen zijn, waarbij het verhaal ZELF wordt gebruikt om de hoofdpersonen te introduceren. Raymond Chandler (een schrijver van detctives) was hier bv goed in.
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling: En wat wil je introduceren? Ook dat is een idee uit ouderwetse romans, dat je van de hoofdpersonen het hele levensverhaal moet vertellen. Len Deighton heeft spionagethrillers geschreven waarin we bijna niets weten over de hoofdpersoon, zelfde zijn naam niet.
tinus1969
3 jaar geleden
zelfde = zelfs

Antwoorden (1)

De eerste vier hoofdstukken gebruik je om de basis neer te zetten. Maar het karakter blijft zich in een boek altijd ontwikkelen. Dus blijf je informatie geven, door het hele boek heen. Mijn advies is om de basis wel in de eerste vier hoofdstukken te leggen (en vooral door te vertonen, niet door te vertellen (show, don't tell)