Het is inderdaad moeilijk te vinden tot welke stroming Thijssen behoorde. Wat wel te vinden is, is welke stromingen in zijn tijd aan de orde waren.
Theo Thijsen leefde van 1879 tot 1943.
van 1890 tot en met 1914 was de stroming "Fin de siècle" een populaire stroming. maar in deze tijd was Thijssen nog jong, wetende dat zijn bekendste roman "Kees de jongen" in 1923 is geschreven, is het mogelijk dat hij enige invloeden uit die periode heeft, anderzijds kan dit werk niet tot deze stroming worden gerekend.
In de jaren 1905 tot 1940 is de stroming expressionisme van grote invloed, maar helaas valt er geen link te vinden tussen Thijssen en het expressionisme.
Ten slotte wil ik graag aangeven dat Thijssen sociaal-democratisch politicus was, dit zal zeker invloed gehad hebben op zijn werk.

http://www.theothijssenmuseum.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fin_de_si%C3%A8cle
http://nl.wikipedia.org/wiki/Expressionisme
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De boeken van Theo Thijssen zijn moeilijk in te delen in een stroming. Volgens verschillende bronnen heeft het daarom lang geduurd voordat zijn werk tot een bepaalde stroming werd gerekend en bestaat er binnen de literatuur nog steeds onenigheid over tot welke stroming zijn werk behoort.

Volgens deze website http://www.kunstbus.nl/kunst/sociaal-realisme.html hoort het werk van Theo Thijssen echter duidelijk tot het sociaal-realisme:

"Het sociaal realisme is de tak van het realisme waarin de werkelijkheidsbeschrijving vooral gericht is op de maatschappelijke situatie (vaak de ellendige omstandigheden waarin de lagere-volksklassen verkeerden).

Deze stroming was vooral aanwezig in Frankrijk rond het midden van de 19de eeuw en wordt gezien als reactie op de Romantiek en en het classicisme.

In de tweede helft van de eeuw begon men zich onder invloed van de romantiek steeds meer aangetrokken te voelen tot de natuur en alledaagse onderwerpen. Deze stroming culmineerde uiteindelijk in het sociaal-realisme waarin d.m.v. het uitbeelden van de natuur en het leven van mens, dier en plant erin het accent wordt gelegd op de aanklacht tegen sociaal schrijnende omstandigheden, waaraan het onderwerp het hoofd dient te bieden. Hiermee is deze kunststroming de wegbereider tot het latere zowel figuratieve als lyrisch abstracte expressionisme uit de 20e eeuw.

Sociaal realisme dient niet verward te worden met het socialistisch realisme uit de Sovjet-Unie dat weliswaar dezelfde oorsprong en het zelfde thema heeft, maar toch een specifieke tak van het sociaal realisme is.

(...)

In de literatuur waren het de Fransen Pierre-Joseph Proudhon (1809 - 1865) en Emile Zola (1840 - 1902) die vorm gaven aan het sociaal realisme. Nederlandstalige navolgers van het sociaal relalisme waren o.a. Herman Heijermans (1864-1924), Theo Thijssen (1879-1943) en Jac. van Looy (1855-1930). Ook schrijver Stijn Streuvels (1871-1969) hoort met zijn thematiek - het leven van de arme boeren en landarbeiders - tot het sociaal realisme, terwijl zijn stijl eerder impressionistisch is."

Zie ook: http://www.lewisiana.nl/arendsmilde/theothijssen/ en http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_realisme.
Antoni